لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

دو تبعه فرانسه که در افغانستان ربوده شده بودند، رها گردیدند


دو تبعه فرانسه که از چند ماه به اینسو در دو ناحیه افغانستان گروگان گرفته شده بودند، به سفارت فرانسه در کابل سپرده شده اند.

پییر بورگی یکی از این اتباع فرانسه است که از ماه نومبر پارسال در قید رباینده گانش در ولایت میدان وردک بسر می برد.

به گفته مقامات افغان، آقای بورگی ساعت نه شام یکشنبه از بند رها شد و در حال حاضر در وضیعت خوب صحی قرار دارد.

گروگان دومی که از وی نام برده نشده، در بیست و هفتم ماه جنوری ربوده شده بود و روز دوشنبه در کابل رها شد.

اما وزارت داخله افغانستان، تنها رهایی پییر بورگی را تایید می کند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان به رادیو آزادی گفت که در مورد گروگان دومی چیزی گفته نمی تواند.

مقامات افغان تا حالا در این مورد هم ابراز نظر نکرده اند که چرا هر دو فرانسوی در ظرف بیست و چهار ساعت از دو محل متفاوت رها شدند.

در این میان فلیپ للیوت سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پاریس گفته که هر دو تبعه این کشور رها شده و حکومت فرانسه از آزادی آنها استقبال می کند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفته که پییر بورگی توسط نیرو های افغان در میدان شهر، مرکز ولایت میدان وردک پیدا شد.

به گفته آقای صدیقی این مرد فرانسوی از نزد رباینده گانش فرار کرده بود و در نزدیکی یکی از پسته های امنیتی پیدا شد. سپس نیرو های امنیتی افغان او را به کابل انتقال دادند.

سخنگوی وزارت داخله افغانستان همچنان می گوید: هیچ معاملهء برای رهایی این فرد از نزد رباینده گانش صورت نگرفته است.

در حالیکه وزارت داخله افغانستان در مورد فرانسوی دومی که از بند رباینده گانش رها شده چیزی نمی گوید اما خبرگزاری فرانس پریس به نقل از مقامات گزارش داده که این مرد با موسسه اکتید در افغانستان کار می کرده است.

این مرد سی ساله در ماه جنوری زمانی ربوده شد که با یک موتر راهی کارش بود و در همین وقت از سوی یک موتر دیگر توقف داده شد. سپس چهار مرد مسلح او را از موترش بیرون آورده و با خود بردند.
ادرین تومارچیو سخنگوی موسسه اکتید با آن که نام گروگان دومی را افشا نکرده اما می گوید که این نهاد از رهایی یکی از کارمندانش در افغانستان خرسند است و این مرد در وضعیت خوب صحی قرار دارد.

تا حالا مسوولین این اختطاف ها در افغانستان معلوم نیست اما در گذشته اکثراً شورشیان وابسته به طالبان، اتباع خارجی را در افغانستان اختطاف کرده بودند.

پیش از این دو خبرنگار فرانسوی زمانیکه از بحران افغانستان گزارش تهیه می کردند، در شمال شرق کابل اختطاف شده بودند و پس از هژده ماه دوباره از قید رباینده گان شان رها شدند.
XS
SM
MD
LG