لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

«تهدید های امنیتی سبب شده سروی معادن در جنوب متوقف شود»


به گفتهء مسوولان ریاست عمومی سروی جیولوجی و معادن افغانستان، تهدید های امنیتی سبب شده تا کار سروی و تثبیت معادن در مناطق جنوب این کشور متوقف گردد.

انجنیر حکیم امینی رییس این اداره در صحبت با رادیوی آزادی گفت که در حال حاضر آنان تمام امکانات و تجهیزات پیشرفته و پرسونل مسلکی، برای سروی و تثبیت معادن را در اختیار دارند. آقای امینی می گوید، با وجود فراهم بودن امکانات، نا امنی در برخی از ولایت های افغانستان سبب شده تا کار پرسونل این ریاست با چالش مواجه شود.

وی در این مورد می گوید:
« ریاست سروی جیولوجی، تمام معادن و تمام عناصر در تمام افغانستان را سروی می کند. فعلاً ما در قسمت سروی معادن کدام مشکل دیگر نداریم فقط امیدوار استیم که مناطق امن شود تا ما سروی های بزرگ را انجام دهیم. ما پلان داریم که معادن تمام افغانستان را سروی کنیم و تثبیت کنیم که چقدر ذخیره داریم. »

ریاست عمومی سروی جیولوجی افغانستان مسوولیت سروی و تثبیت معادن در سرتاسر افغانستان را به عهده دارد. به گفته مسوولان، روند کاری این ریاست طوری است که ارزش و موقیعت معادن را ثبیت می کنند تا زمینه برای استخراج آن فراهم گردد.

در عین حال محمد مرزا سر انجنیر گروپ سنگ های قیمتی این اداره می گوید، به دلیل مشکلات امنیتی کار سروی معادن در بخش های جنوبی کشور را متوقف ساخته اند.

« مشکلات زیادتر ملحوظات امنیتی است ما مشکل دیگری نداریم، چندی پیش در ولایت بدخشان هیاتی که به هدف سروی معدن لاجورد رفته بود، طالبان راه این هیات را گرفت ولی سپس رها شدند. چون ولایت های شمالی امن است ما بیشتر در آنجا فعالیت داریم و جنوب که نا امن است ما کار سروی را در آنجا تا بهتر شدن اوضاع امنیتی متوقف ساخته ایم. »

به اساس تحقیقاتی که دو سال پیش از سوی ادارهء زمین شناسی افغانستان و وزارت دفاع امریکا در خصوص ارزیابی معادن این کشور انجام شد، ارزش معادن افغانستان به سه هزار میلیارد دالر می رسد.

وزیر معادن افغانستان به روز دوشنبه هفتهء جاری گفت که پس از دههء تحول یعنی سال 2024 میلادی، عواید افغانستان از مدرک استخراج معادن سالانه چهار میلیارد دالر خواهد بود.

گفته شده اگر تلاش های جدی ولازم برای استخراج معادن در افغانستان صورت گیرد، تا چند سال دیگر این کشور از لحاظ اقتصادی به پای خود خواهد ایستاد.
XS
SM
MD
LG