لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۲

«اگر تلاش های صلح نتیجه ندهد، خطر جنگ های داخلی وجود دارد»


مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح
مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح
شورای عالی صلح افغانستان هم می پذیرد که در صورت نرسیدن به یک توافق صلح تا سال 2014، وضعیت در این کشور وخیم تر خواهد شد.

مقام ها در این شورا گزارش کمیته امور دفاعی پارلمان بریتانیا را تایید می کنند که در آن گفته شده است عدم پیشرفت در پروسه صلح افغانستان، باعث افروخته شدن دوباره آتش جنگ داخلی در این کشور خواهد شد.

مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح به روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که امیدوار اند تلاش های جاری صلح نتیجه بدهد و نگرانی ها در خصوص دگرگون شدن وضعیت در این کشور برطرف شود.

آقای شاهد از تمام گروه های سیاسی، مذهبی و نهاد های جامعه مدنی در افغانستان خواست که با شورای عالی صلح در راستای برقراری صلح در این کشور همکاری کنند.

در گزارش کمیته امور دفاعی پارلمان بریتانیا آمده است که رسیدن به یک توافق صلح با طالبان مسلح برای تضمین آینده افغانستان بعد از بیرون شدن عساکر بریتانیوی از این کشور مهم است.

در این گزارش بر راه اندازی انتخابات آزاد در افغانستان، آموزش نیرو های افغان و حمایت دوامدار از این نیرو ها، موجودیت نظام قوی قضایی در این کشور و اتخاذ تدابیر موثر در زمینه مبارزه با فساد اداری و مواد مخدر تاکید شده است.

در این حال کارشناسان مسایل سیاسی در افغانستان می گویند که حکومت این کشور باید به مواردی توجه کند که می تواند کوشش های صلح در این کشور را تقویت کند.

طوفان وزیری یگی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت که آوردن اصلاحات در نهاد های دولتی از مسایل است که باید گام های عملی در ارتباط به آن برداشته شود.

« در سال 2014 میلادی ما با سه موضوع مهم رو به رو هستیم، اول اینکه نیرو های خارجی افغانستان را ترک می کنند، دوم راه اندازی انتخابات و سوم هم روند صلح است. حکومت افغانستان باید در تفاهم با جامعه جهانی پروسه صلح را به پیش ببرد و مساله دیگر این است که حکومت افغانستان در ادارات خود اصلاحات را به میان آورد تا اعتماد مردم را کسب کند. »

در اجلاس سه جانبه رهبران افغانستان، پاکستان و بریتانیا در اوایل سال جاری میلادی در لندن تاکید گردید که توافق صلح در جریان شش ماه در افغانسان حاصل شود.

حکومت افغانستان به همین هدف طی ماه های اخیر تلاش های صلح را تشدید بخشیده و با گشایش دفتر برای طالبان در قطر نیز موافقت کرده است.

حکومت افغانستان به تازه گی از پاکستان انتقاد کرد که در پیشبرد کوشش های صلح در این کشور همکاری صادقانه نکرده است.

آگاهان می گویند که با توجه به عدم تمایل طالبان برای مذاکره با حکومت افغانستان، گمان نمی رود که توافق صلح با این گروه در آینده نزدیک به دست آید.
XS
SM
MD
LG