لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۴

بانک جهانی، کار ساختمان بند برق کنر را شروع می کند


مسوولان در وزارت انرژی و آب افغانستان می گویند، این بند برق در صورت که در ولایت کنر اعمار شود، سالانه ظرفیت تولید هفت صد و هشتاد میگاوات برق را خواهد داشت و می تواند تا حدودی زیاد مشکلات از ناحیه کمبود برق را در این کشور حل نماید.

با آنکه پیش از این بار ها از تلاش ها در راستای اعمار یک بند برق در ولایت کنر سخن زده شده است اما گام های عملی در این زمینه برداشته نشده است. وزارت انرژی و آب افغانستان حالا می گوید که بانک جهانی برای تمویل اجرای این پروژه ابراز علاقه مندی کرده است.

« بانک جهانی وعده سپرده که کار ساختمان بند کنر را شروع کند، بند کنر که در دو منطقه شال و شیگی اعمار خواهد شد تنها در قسمت شال می تواند هفت صد و هشتاد و هفت میگاوات برق تولید کند. سروی های ابتدایی دیزاین بند کنر 10 میلیون دالر هزینه برداشته و حدود سه سال را در بر می گیرد. ساختمان بند کنر یک ملیارو دو صد میلیون ضرورت دارد، که حدوداً به مدت 10 الی دوازده سال ساخته می شود. »

وزیر انرژی و آب افغانستان در این مورد به روز چهارشنبه در نشستی سخن گفت که به هدف تشریح و توضیح ماستر پلان تازه این وزارت به اشتراک متخصصین داخلی و خارجی در کابل راه اندازی شده بود.

وی گفت، این ماستر پلان از سوی شرکت فشنر جرمنی و متخصص های افغان مشترکاً طی دو سال به مصرف دونیم میلیون دالر ترتیب شده است.

آقای اسماعیل در این مورد گفت:
« هدف بیشتر ما در این ماسترپلان استفاده از منابع طبیعی افغانستان است، امیدواریم که ما در مدت بیست سال به خود کفایی از منابع طبیعی برسیم، چون آب، ذغال سنگ، انرژی گاز و انرژی جدید بتوانیم ما به آن نیاز مندی ها که داریم برسیم انشاالله می رسیم. »

وزارت انرژی و آب افغانستان در حالی از آماده گی بانک جهانی برای کمک در زمینه اعمار بند برق در ولایت کنر خبر می دهد که مقام های این وزارت قبلاً گفته بودند که در سال های اخیر از سوی کشور ها و نهاد های کمک کننده به افغانستان در زمینه بازسازی و اعمار بند ها در این کشور سرمایه گذاری نشده است.

افغانستان برای تامین نیاز های این کشور در بخش انرژی، قرار داد های واردات برق را با ازبکستان، تاجکستان، ازبکستان و ایران امضا کرده است. از وزارت انرژی و آب افغانستان انتقاد های موجود است اقدامات لازم را در خصوص اعمار و بازسازی بند های برق انجام نداده است.

اما مقام های این وزارت در کنار نبود منابع مالی کافی، مشکلات امنیتی را هم از مسایل می دانند که باعث کندی کار های این وزارت در زمینه شده است.


فرزاد رسا
XS
SM
MD
LG