لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

«دفتر طالبان در قطر هنوز هم کدام حرکت نداشته است»


وقتی که یک تعداد از نمایندگان طالبان توسط یک طیارهء امریکایی در سال 2010 میلادی به قطر رفتند، ادارهء رییس جمهور اوباما امیدوار بود که آنان به یک توافق صلح برسند به طوری که به ثبات افغانستان بیانجامد و زمینهء خروج آبرومندانه را برای نیروهای به رهبری امریکا فراهم کند.

اما، روزنامه نیویارک تایمز نوشته که سه سال بعد از آن مسافرت پنهانی، مقام های طالبان بیکار مانده اند و از دفتر رسمی شان هم خبری نیست. یک دیپلومات افغان به نیویارک تایمز گفته که طالبان فقط در قطر از اتاق های که با وسایل سرد کننده مجهز اند، لذت می برند، موترهای لوکس سوار می شوند، می خورند و صاحب فرزند می شوند.

این دیپلومات افزوده که نمایندگان طالبان به غیر ازین، دیگر کاری ندارند. به نوشتهء نیویارک تایمز حالا که فصل جنگ در افغانستان هم به شدت آغاز شده، محتمل به نظر نمی رسد که طالبان در آینده نزدیک شاهد انجام مذاکرات صلح باشند.

روزنامه می گوید: طالبان بار دیگر به میدان های جنگ توجه کرده و با آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در فکر نفع و ضرر استند. مذاکرات ابتدایی میان امریکاییان و شورشیان در قطر یک آغاز نامطمین داشت و عمدتاً در آن روی یک پیشنهاد در بارهء مبادلهء زندانیان صحبت شده بود: صحبت این بود که پنج تن از طالبان ارشد که در زندان گوانتانامو زندانی اند در بدل آزادی خورد ضابط باو بیرگدال یگانه سرباز امریکایی اسیر در نزد طالبان، رها ساخته شوند.

اما، مقام های امریکایی می گویند که گفت و گوهای شان پایان یافته و از اول های سال 2012 میلادی به این طرف دیگر با طالبان صحبت نشده است. نیویارک تایمز همچنین به سفر اخیر رییس جمهور افغانستان حامد کرزی به قطر اشاره کرده و به دیدار او با امیر قطر شیخ حمد بن خلیفه الثانی. هدف اصلی این مسافرت دو روزه بحث در مورد ایجاد دفتر برای طالبان در قطر خوانده شده بود. اما، بعد از آن دیدار هیچ تحول جدید گزارش نشد.

یک دیپلومات غربی به نیویارک تایمز گفته که نمی توان برای همیش منتظر ماند. اگر اعلامیهء در مورد آغاز گفت و گوهای صلح صادر نشود، این دیپلومات گفته که راه های دیگر است که می توان از آن طریق بر طالبان در قطر فشار وارد کرد. نیویارک تایمز نوشته که مقام های قطری هیچگاهی به حضور نمایندگان طالبان در خاک این کشور رسماً اعتراف نکرده و رسانه های تحت کنترول حکومت قطر هم چیزی درین مورد ذکر نکرده اند.

اما، مقام های قطری این در مورد ایجاد دفتر برای طالبان در خاک این کشور ابراز آمادگی کرده اند. نیویارک تایمز می گوید: نمایندگان طالبان که در قطر استند، افراد عادی نیستند. روزنامه از طیب آغا رییس دفتر ملا محمد عمر رهبر طالبان، شیر محمد عباس ستانکزی، وزیر سابق صحت عامهء طالبان، و قاری دین محمد حنیف وزیر سابق پلان رژیم طالبان یاد آورده کرده است.

روزنامه همچنین از یک تعداد از دیپلومات های طالبان نام گرفته که در قطر به سر می برند: مولوی شهاب الدین دلاور سفیر طالبان در عربستان سعودی، سهیل شاهین سفیر سابق طالبان در پاکستان، و حافظ عزیز رحمن نماینده سابق رژیم طالبان در سازمان ملل متحد. اما، به گزارش نیویارک تایمز، این افراد به اساس شرط که حکومت قطر گذاشته، در محضر عام ظاهر نمی شوند، از انجام مصاحبه و صدور اعلامیه خودداری می کنند.

یک خبرنگار افغان که در قطر کار می کند به نیویارک تایمز گفته است، ابتکار قطر برای همگی مناسب است: امریکاییان سرباز شان را می خواهند، طالبان رخصتی می خواهند، پاکستان می خواهد طالبان مستقل از آن ها باشند، و حکومت افغانستان می خواهد که میان طالبان و پاکستان فاصله موجود باشد.
XS
SM
MD
LG