لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۳

«امضای سند ستراتیژیک با پاکستان به نفع افغانستان نیست»


شماری از احزاب و کارشناسان افغان به این باور اند که در شرایط کنونی امضای سند مشارکت ستراتیژیک با پاکستان به نفع افغانستان نیست.

با آن که از مطرح شدن موضوع امضای سند استراتیژیک میان افغانستان و پاکستان حدود چند ماه سپری می گردد، اما حکومت های دو کشور تا حال در خصوص جزئیات این سند به رسانه ها معلومات ارایه نکرده اند.

برخی از احزاب سیاسی و کارشناسان با اشاره به مداخلات پاکستان در سه دهه گذشته در امور افغانستان می گویند، پاکستان باز هم با امضای سند ستراتیژیک با این کشور اهداف اش را دنبال کرده و افغانستان را به مشکل روبرو می سازد

میاگل وثیق یکی از کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت: هرگاه پاکستان در سند ستراتیژیک در خصوص مسایل مهم تعهد نماید، مانند گذشته آن را عملی نمی کند:

« سه ونیم دهه است که ما عملاً می بینیم که پاکستان در مسایل افغانستان مداخله می کند، آنها تروریستان را بخاطر ناامن ساختن افغانستان به اینجا فرستاده و همچنان آنان را آموزش می دهند، این حمله های سبز بر آبی در کجا تربیه می شوند؟ امضای سنداستراتیژیک هم کدام مفاد نخواهد داشت آنها کاملاً اهداف خود را تعقیب کرده و این اراده را ندارند که با ما همکاری نمایند پاکستان تا حال همکاری صادقانه نداشته و بعد از این هم نخواهد کرد.»

سال گذشته در نشست سه جانبه رهبران افغانستان، پاکستان و بریتانیا در نیویارک موضوع امضای سند مشارکت ستراتیژیک میان کابل و اسلام آباد مطرح شد.

برخی از احزاب سیاسی در افغانستان اگر از یک طرف خواهان روابط نیک با پاکستان اند، اما از سوی دیگر می گویند: حلقات نظامی پاکستان خواهان یک افغانستان ضعیف می باشند.

معین مرستیال معاون حزب حق و عدالت به رادیو آزادی گفت: هرگاه در این موافقتنامه موضوع خط دیورند مطرح می گردد، حکومت های دو کشور صلاحیت فیصله در مورد آن را ندارند.
معین مرستیال
معین مرستیال

« هرگاه مساله خط دیورند در این سند مطرح می شود، این از صلاحیت های حکومت ها و احزاب نیست که روی آن تصمیم بگیرند، مسالهء خط دیورند صلاحیت مردمان دو کشور است که تصمیم می گیرند، برخی از حلقات نظامی در پاکستان وجود دارند که تلاش می کنند تا حکومت افغانستان ضعیف بوده و آنها بتوانند منافع خود شان را بدست بیاورند.»

پیش از این حکومت افغانستان چندین بار از پاکستان تقاضا کرده است تا در روند پروسه صلح با این کشورهمکاری نماید، اما می گوید تا حال پاکستان در این زمینه همکاری صادقانه نکرده است.

شورای عالی صلح افغانستان می گوید، هر گاه امضای سند ستراتیژیک میان افغانستان و پاکستان روابط میان دو کشور را بهبود بخشد، این موضع منجر به همکاری پاکستان در زمنیه پروسه صلح افغانستان خواهد شد.

مولوی شهزاده شاهد سخنگوی این شورا در مورد گفت:

« امضای موافقتنامه با پاکستان هرگاه به نفع دو کشور بوده و به تحکیم روابط مفید تمام شود زمینه برای تامین صلح نیز میسر می گردد و ما از امضای چنین توافقنامه حمایت می کنیم و هر آن شرط که استقلال و آزادی کدام کشور را تحت سوال قرار بدهد برای افغان ها قابل قبول نیست.»

حکومت افغانستان به خاطر امضای سند ستراتیژیک با پاکستان برخی از شرط ها را مطرح کرده است.

این شرایط شامل جلوگیری از ورود تروریستان از پاکستان به داخل افغانستان و همکاری با پروسه صلح می باشد.

جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان در این مورد گفت:

« قبل از اینکه ما با کشور پاکستان در خصوص امضای توافقنامه ستراتیژیک مذاکره و گفتگو را انجام بدهیم میان کشور های ما یک سلسله اولویت های موجود است که ما باید در آن موارد پیشرفت نمایم، در این اولویت ها مبارزه علیه تروریزم، حمایت صادقانه پاکستان در بخش تامین صلح و تطبیق موافقتنامه تجارت و ترانزیت شامل می باشد، هرگاه ما این اولویت ها را کنار بگذاریم امضای یک کاغذ میان دو کشور کدام معنا ندارد.»

اخیراً مقامات در ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفتند که پاکستان به خاطر همکاری با پروسه صلح در این کشور بعضی خواست های را از افغانستان مطرح کرده است.

به گفته این مقام ها، پاکستان از افغانستان خواسته است که سند مشارکت ستراتیژیک را با آن کشور امضا کرده، روابط اش را با هند قطع کند و نظامیان افغان را برای آموزش به پاکستان اعزام نماید.

هر چند در این اواخر به میانجگری بریتانیا تلاش های به خاطر بهتر شدن روابط کابل و اسلام آباد صورت گرفته است، اما در خصوص بهبود روابط میان دو کشور پیشرفت دیده نمی شود.

حکومت افغانستان همواره ادعا کرده است که مخالفان مسلح در داخل خاک پاکستان مراکز امن داشته و از آنجا به هدف انجام اعمال تخریبی به افغانستان می آیند.

جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG