لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

شفاخانه مادر و طفل که در کابل ساخته شده، فعال می شود


یک شفاخانهء اطفال که به کمک مالی امارات عربی متحد در کابل ساخته شده به زودی افتتاح خواهد شد.

شفاخانه شیخ زاید برای مادر و طفل، چهار سال قبل از سوی امارات متحد عربی به مصرف بیست ملیون درهم ساخته شده است. ولی این شفاخانه هنوز افتتاح نشده چون معاش برای مامورین و داکتران آن وجود نداشت.

فضل الله رشتین، قونسل افغانستان در امارات متحد عربی گفت با مقامات امارات از سه ماه به این سو تماس و گفتگو ها ادامه دارد تا مصارف مالی برای فعال ساختن این شفاخانه فراهم شود.
او گفت:
« ساختمان این شفاخانه تکمیل و خود شفاخانه به وسایل طبی مجهز شده است. ولی این شفاخانه فعال نشده چون مشکل معاشات پرسونل طبی وجود داشت.»

آقای رشتین می افزاید که سفارت افغانستان در امارات متحد عربی بنابر تقاضای وزارت صحت عامه افغانستان با وزیر داخلهء امارات صحبت کرد و او موافقه نمود که برای فعال ساختن شفاخانهء شیخ زاید در کابل کمک دیگری هم فراهم سازد.

وزارت صحت عامه افغانستان پیش بینی می کند که این شفاخانه برای فعالیت سال اول خود به نه ملیون درهم که معادل دونیم ملیون دالر امریکایی می شود ضرورت دارد ولی آنها تقاضای کمک برای ده سال آینده را دارند.
فضل الله رشتین، قونسل افغانستان در امارات متحد عربی در بارهء تقاضای وزارت صحت عامهء افغانستان به ارتباط معاشات پرنوسل طبی این شفاخانه چنین گفت:
« در قدم اول آنها به سالانه دونیم ملیون دالر امریکایی ضرورت دارند که ده فیصد آن از مریضان گرفته می شود. در سال دوم بیست فیصد از مریضان گرفته می شود و پول متباقی از سوی امارات پرداخته می شود. در سال سوم سی فیصد از مریضان اخذ می شود و متباقی را امارات می پردازد و در سال چهارم هم ده فیصد دیگر از مریضان گرفته می شود و به این ترتیب سالانه ده فیصد در پرداخت مریضان افزایش می یابد تا اینکه پس از ده سال همهء مصارف از مریضان اخذ می شود.»

آقای رشتین این شفاخانه بیست بستر را برای افغانستان مهم دانسته گفت که با فعال شدن آن اتکای مریضان افغان بر کشور های خارجی کاهش می یابد.

آقای رشتین قونسل افغانستان در امارات متحد عربی این کشور را یکی از بزرگ ترین کشور های عربی کمک دهنده به افغانستان عنوان کرده گفت که امارات متحد عربی در ده سال گذشته در بخش های مختلف با دولت افغانستان کمک کرده که شفاخانهء مادر و طفل شیخ زاید یکی از این کمک ها محسوب می شود.
XS
SM
MD
LG