لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

«امکان دارد ۳۶۰ میلیون دالر به دست طالبان و افراد جنایتکار افتاده باشد»


سرمفتش اداره امریکايي برای بازرسی امور بازسازی افغانستان جان اف سوپکو John F. Sopko می گوید، حکومت امریکا در سال ۲۰۱۲ قرادادهایی را با مصرف حدود دو میلیارد دالر عقد کرده است اما وی در مورد مقدار پولی که شاید به دست مخالفین مسلح افتاده باشد، چیزی نگفت.

آقای سوپکو گفت، ضعف ها جریانی را متضرر ساخته که بر مبنای آن وزارت دفاع امریکا جهت جلوگیری از رسیدن پول قراردادهای عقد شده به دست مخالفین، قیودات جدیدی را در سال ۲۰۱۲ در آن وارد کرد.

به اساس گزارش سال گذشته آژانس خبری اسوشیتدپریس اردوی امریکا تخمین می کند که از ناحیه این قراردادها طی یک دهه گذشته احتمالا تا ۳۶۰ میلیون دالر به دست طالبان مسلح و افراد جنایتکار افتیده است.

آقای سوپکو بر مبنای یک تحقیق تازه سیگار می گوید، آنان نواقصی را در لایحه ای که سال گذشته از سوی کانگرس تصویب گردید، دریافته اند. لایحه یادشده به پنتاگون صلاحیت میدهد تا تمام قرارداد های عقد شده با افراد و موسساتی را که با نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان مخالف اند فسخ یا باطل کنند و یا برآن قیوداتی وضع نمایند. به گفته سوپکو تحقیقات آنان نشان میدهد که در متن تعدادی از قراردادها شرایط جدید ذکر نشده اند، در حالی که این تذکر از نظر حقوقي ضروری بود.

آقای سوپکو میافزاید، در برخی موارد به اردو در مورد گروه های مسلح و حامیان آنها معلومات لازم و تازه داده نشده بود که در نتیجه قراردادهایی که با شرایط مطابقت نداشتند فسخ شده میتوانست.

آقای سوپکو به روز چهارشنبه حین اظهارات در یک کمیته مجلس نماینده گان گانگرس همچنان گفت، در یک مورد به اسناد محرمی که میتوانست در فسخ قراردادها با مخالفین مسلح و طرفداران آنان ممد واقع شود، بی اعتنایی کرده بودند.

سرمفتش امور بازسازی افغانستان حین صحبت در کمیته بازرسی و اصلاحات حکومتی مجلس نماینده گان گفت، مقامات نظامی امریکا در فسخ قراردادها با افراد وابسته به شبکه حقانی، طالبان یا القاعده ناموفق بودند زیرا اسنادی را از نظرانداخته بودند که در یک اتاق مخصوص اسناد محرم برای آنان مهیا شده بود.

جان سوپکو افزود، زمانی که وی از مقامات نظامی امریکا خواست تا معامله با این قراردادی ها را فسخ کنند، آنان از پذیرش خواست وی امتناع ورزیدند. نامبرده گفت که از آن به بعد فهرست قراردادی های مشکوک وابسته به مخالفین مسلح را آماده نمود.
XS
SM
MD
LG