لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

«شبکه های تروریستی و ISIدر تلاش ناامن کردن ولایات شمال اند»


صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلهء افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلهء افغانستان
وزارت داخلهء افغانستان می گوید که در نا امن ساختن ولایات شمالی این کشور، تحریک اسلامی ازبکستان، شبکه حقانی و استخبارات پاکستان دست دارند.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت به روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت وضعیت امنیتی در شمال افغانستان را به گونه جدی نظارت می کنند.

در پی افزایش نا امنی ها در ولایات شمالی افغانستان، وزارت داخله کشور می گوید که شبکه های تروریستی در همکاری استخبارات پاکستان در تلاش گسترش دامنهء نا امنی ها در این ولایات اند.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت به روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که برای بهبود وضعیت امنیتی در ولایات شمال، تلاش های شان را بیشتر ساخته اند.

به گفته وی، نهاد های امنیتی کشور بیشتر تلاش های شان را به ولایات شمال و جنوب افغانستان متمرکز ساخته اند.

« تحریک اسلامی ازبکستان توسط «آی اس آی» در تبانی با القاعده و حقانی تلاش دارند تا شمال افغانستان را ناآرم بسازند.
این تلاش های شان از امروز نه بلکه از گذشته ها ادامه دارد حالا به جرئت گفته می توانم که ما پایگاه های اصلی دشمن را که ازبکی یا پاکستانی و هر کسیکه باشد مورد هدف قرار داده و بزرگ ترین ضربه را برای شان وارد کردیم.
تلاش های ما ادامه خواهد داشت. نگرانی هایکه مطرح می شود ما از اوضاع برداشت دقیق داریم و تمرکز ما را به شمال، جنوب و شرق به شکل متوازن به خرچ خواهیم داد.»


به اساس گزارش ها در ماه های اخیر برخی از ولایات شمال افغانستان شاهد نا امنی ها و فعالیت گسترده مخالفین مسلح بوده است.

بدخشان، تخار، بغلان و فاریاب از جمله ولایاتی اند که گفته می شود گروه های مخالف مسلح حکومت در آن فعالیت های شان را گسترش داده اند.

یکی از دلایل افزایش فعالیت های مخالفین در شمال افغانستان تمرکز بیشتر ناتو و امریکا در مناطق جنوب افغانستان خوانده شده است.

همزمان با افزایش نگرانی ها از نا امنی ها در شمال کشور، وزارت داخله افغانستان از انجام یک رشته عملیات های مستقلانه در برخی از مناطق کشور سخن می زند.

باز هم صدیق صدیقی در مورد گفت:

« نیرو های پولیس افغانستان در یک هفته که گذشت، 48 عملیات مشترک و 5 عملیات مستقلانه را راه اندازی کردند.
که در نتیجه این عملیات ها ضربات کوبنده را بر دشمن وارد کردند. در جریان این عملیات ها 79 طالب مسلح کشته و 73 تن دیگر آنان بازداشت شده اند.»


آقای صدیقی در مورد اینکه این عملیات ها در کدام مناطق کشور راه اندازی شده اند، معلومات ارایه نکرد.

برخی از آگاهان افغان می گویند که طالبان با گسترش دامنه جنگ و نا امنی در شمال افغانستان تلاش می کنند تا فشار جنگ را از ولایت ‌های جنوبی بکاهند.

به گفته آنان، عبور اکمالات ناتو از میسر شمال می تواند یکی دیگر از عواملی باشد که طالبان مسلح می خواهند مناطق شمال کشور را مورد اهداف مسلحانه شان قرار دهند.
XS
SM
MD
LG