لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۳

غزنی رسماً به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد


ولایت غزنی امروز «شنبه» رسماً به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد.

در مراسمی که به همین مناسبت در شهر غزنی راه اندازی گردیده بود، در کنار شماری از مقام های دولتی افغان، ده ها تن از باشنده های ولایات مختلف افغانستان و نماینده های برخی از کشور های جهان نیز حضور داشتند.

مراسم نامگذاری ولایت غزنی به عنوان مرکز فرهنگی جهان اسلام در میان تدابیر شدید امنیتی و با حضور ده ها مهمان از داخل و بیرون از افغانستان در مرکز شهر غزنی برگزار شد.

رییس جمهور کرزی و معاونان اش در این مراسم حضور نداشتند اما شماری از مقام های افغان به شمول رییس مشرانوجرگه و تعدادی از اعضای کابینه و شورای ملی افغانستان، حضور داشتند.

در آغاز مراسم معرفی غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، پیام رییس جمهور کرزی به خوانش گرفته شد که در آن به جایگاه تاریخی غزنی و اهمیت این مراسم اشاره شده بود.

در پیام رییس آیسسکو که توسط داکترعباس صدری عضو این سازمان به حاضرین پیشکش گردید، روی برگزاری با شکوه این مراسم و تطبیق پروژه های دیگر در غزنی تاکید صورت گرفت:

« امیدواریم این جشنی را که شما در غزنی برگزار می کنید، یک نمونه در تمام جهان باشد.
ما تعدادی زیاد از فعالیت ها را آماده داریم که به همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان که چند قرارداد است، انشاالله در همین دو روز انجام خواهد شد.»


آیسسکو یا سازمان علمی و فرهنگی کشور های اسلامی در سال 2007 میلادی تصمیم گرفت که ولایت غزنی را در سال 2013 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی کند.

نمایشگاه های صنایع دستی از ولایت های مختلف، اجرای کنسرت ها و نمایشات ورزشی نیز شامل مراسم نامگذاری ولایت غزنی بود که به روز شنبه برگزار گردید.

مشکلات کنونی افغانستان و گفتگو های صلح از مواردی اند که تقریباً در همه محافل سیاسی وغیر سیاسی به آن اشاره می گردد.

مراسم نامگذاری غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز از این امر مستثنی نبود و موسی خان اکبرزاده والی این ولایت خواهان همکاری کشور های اسلامی برای تامین صلح در افغانستان شد:

« از کشور های اسلامی می خواهیم و این پیام به برادران اسلامی ما است.
ما در بین خود متاسفانه مصیبت و هم جنگ داریم در این جنگ بی هدف که از بیرون آمده است.
این وظیفه کشور های برادر ما است که در بین ما صلح بکنند و این کار را وظیفه و وجیبهء اسلامی خود بدانند.»


آقای اکبرزاده همچنان از دولت افغانستان خواست تا در قسمت بازسازی غزنی توجه بیشتر را به خرچ داده و این ولایت را به درجه اول ارتقا بدهد.

در مراسم رسمی نامگذاری غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، تعدادی از نماینده های کشور های جهان به شمول وزیر فرهنگ ایران و معاون وزارت فرهنگ تاجکستان نیز اشتراک داشتند.

آماده سازی میدان هوایی این ولایت برای پرواز های خارجی، اعمار یک پوهنتون اسلامی و چند هوتل بزرگ از پروژه های عمدهء به شمار می رفتند که تا پیش از این مراسم باید تکمیل می شدند.

اما این پروژه های تا حالا عملی نشده اند.

اما مقام های غزنی اطمینان داده اند که بسیاری از این پروژه ها تا فرا رسیدن ماه میزان که قرار است مراسم دیگر به این هدف درغزنی راه اندازی گردد، تطبیق خواهند گردید.
XS
SM
MD
LG