لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۹

هیات حقیقت یاب کشته شدن افراد ملکی در کنر را تایید کرد


نتایج تحقیق هیات حقیقت یاب حکومت افغانستان نشان می دهد که در بمباران نیرو های ناتو در ولایت کنر هفده غیر نظامی به شمول دوازده کودک کشته شده اند.

به گزارش هیات، این بمباران یک هفته پیش پس از آن در ولسوالی شیگل صورت گرفت که نیرو های امنیتی هدف حملهء طالبان قرار گرفتند.

رییس جمهور کرزی پس از روشن شدن نتایج تحقیق این هیات، کشته شدن غیر نظامیان در این حادثه را تخطی آیساف از حکم اش در مورد توقف کمک هوایی نیرو های بین المللی دانسته است.

حامد کرزی حدود دو ماه پیش در عکس العمل به کشته شدن ده غیر نظامی دیگر در عملیات مشترک نیرو های ناتو و افغان در ولایت میدان وردک دستور داده بود که نیرو های افغان در جریان عملیات نباید از نیرو های بین المللی کمک هوایی بخواهند.

به اساس خبرنامهء ریاست جمهوری افغانستان، حامد کرزی دیروز شنبه گفت که اجرای عملیات هوایی در محلات رهایشی را به هیچ صورت نمی پذیرد.

آقای کرزی همچنان افزود که استفادهء طالبان از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی را محکوم می کند.

نتایج تحقیق هیات حقیقت یاب حکومت افغانستان نشان می دهد که در بمباران حدود ده روز پیش نیروهای ناتو در ولایت کنر هفده غیر نظامی کشته شده اند.

عادله راز، معاون سخنگوی رییس جمهور کرزی به رادیو آزادی در این مورد گفت:

« هیات حقیقت یاب گزارش اش را به رییس جمهور کرزی پیشکش کرد. به اساس این گزارش، در این عملیات دوازده کودک، چهار زن و یک مرد کشته شده اند.»

به اساس یافته های هیات، نیرو های امنیت ملی افغانستان پس از اجرای عملیاتی به منظور دستگیری دو قوماندان طالبان در ولسوالی شیگل کنر هدف حمله قرار گرفته بودند.

پس از کشته شدن یک مشاور امریکایی در این حمله، نیرو های امریکایی برای انتقال جسد این مشاور خواهان کمک هوایی ناتو شده اند.

به گفتهء هیات، این نیرو ها چندین ساعت با استفاده از هلیکوپتر ها بالای خانه ها بمباران کرده اند.

هیات حقیقت یاب دیروز در دیدار با رییس جمهور کرزی گفت که در این حادثه دوازده تن دیگر زخمی شده اند.

رییس جمهور کرزی در حالی آیساف را به تخطی از حکم اش متهم می کند که قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان گفته بود که نیرو های تحت فرمان اش مطابق خواست آقای کرزی از نیرو های افغان حمایت خواهند کرد.

مقام های ناتو تا حال وارد شدن تلفات به غیر نظامیان در حادثهء ولسوالی شیگل را تایید نکرده اند.
XS
SM
MD
LG