لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۳

شماری از وکلا: کمسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی لغو شود


تعدادی از اعضای ولسی جرگه یک بار دیگر بر لغو کمسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی افغانستان تاکید کردند.

اعضای کمسیون های عدلی و قضایی و تفتیش ولسی جرگه یک بار دیگر بر لغو کمسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی تاکید کردند.

آنان ادعا دارند که این کمسیون به مرکز فساد و رشوه خوری مبدل شده و ادامهء کار این نهاد بیشتر از این به نفع افغانستان نمی باشد.

بشیر احمد تینیج عضوی کمسیون تفتیش به روز شنبه گفت که کمسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی افراد را به اساس شناخت و واسطه به پست های دولتی مقرر می کند:

« با گذشت زمان ملاحظاتی که در اداره کار این کمسیون پیدا گردیده و در موارد خود کمسیون به مجرای فساد تبدیل شده است، از این رو ایجاب می کند تا از ادامه کار تشکیلاتی جلوگیری به عمل آید و اداراتی که نیاز بر آنها نیست از تشکیلات دولت حذف شوند در هر وزارت بخشی به نام منابع بشری وجود دارد که وظیفه استخدام و ارتقای ظرفیت کارمندان را به عهده دارد، در نتیجه اینکه کمسیون تفتیش مرکزی ادامه کار کمسیون اصلاحات داری و خدمات ملکی را به جا نمی داند.»

در عین حال برخی دیگر از اعضای ولسی جرگه پیشنهاد کردند که باید رییس و نه کمیشنر کمسیون اصلاحت اداری و خدمات ملکی از ولسی جرگه رای اعتماد کسب نمایند.

اما یک برخی از وکلا با این اظهارات و پیشنهادات مخالفت کرده گفتند که این کمسیون به اساس قانون و فرمان رییس جمهور ایجاد شده است.

این وکلا پیشنهاد کردند که باید به جای این گونه پیشنهادات روی قانونی که کمسیون به اساس آن ایجاد شده بحث و گفتگو نمایند.

کمسیون های تفتیش و عدلی و قضایی پیش از این نیز لغو کمسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی را پیشنهاد کرده بودند، اما با مخالفت شماری دیگر از اعضای این جرگه رو به رو شدند.

به باور برخی از اعضای ولسی جرگه، برای هر تصمیم باید در ابتدا به قانون مراجعه گردد در غیر آن رابطه حکومت و جرگه بر هم خواهند خورد.

محمدعالم عضو این جرگه گفت:

« به اساس ماده 64 قانون اساسيی بند بیستم: این صلاحیت رییس جمهور است در صلاحیت کسی دیگر مداخله نمودن به نظر من کار درست نیست، ولسی جرگه باید کاری را انجام ندهد که غیر عملی باشد اینکه شما فیصله نمایید و رای گیری کنید این غیر اصولی است، در استیضاح وزیرا دیدیم، ما سرخود ریشخند زدیم، مردم سرما خنده می کنند، این چنین مسایل را زیاد نیاورید، گزاره کنید، از چیزیکه صلاحیت دارید از آن کار بگیرید، درصلاحیت رییس جمهور، ما چی کار داریم.»

از سوی دیگرمسوولان کمسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی موجودیت فساد در این کمسیون را رد کرده می گویند که برخی از اعضای ولسی جرگه به گونه عقده مند برخورد می کنند.

آنان می گویند که کمسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی به اساس فیصلهء کنفرانس بن که در سال 2002 میلادی در رابطه به افغانستان برگزار شده ایجاد گردیده است.

ایجاد رفورم و اصلاحات اداری در نهاد های دولتی یکی از اساسی ترین وظایف این کمسیون می باشد.

لیزا حیدری
XS
SM
MD
LG