لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

نی: وزارت اطلاعات و فرهنگ باید مورد بازپرس قرار گیرد


نی یا ادارهء حمایت از رسانه های آزاد می گوید: وزارت اطلاعات وفرهنگ بخاطر کوتاهی در بخش پوشش خبری مراسم معرفی غزنی به حیث مرکز فرهنگ اسلامی باید از سوی مردم و شورای ملی مورد باز پرس قرار گیرد.

صدیق الله توحیدی یک مسوول این اداره، جلوگیری از ورود خبرنگاران به داخل تالار و پخش مراسم از طریق یک تلویزیون خصوصی را از مشکلاتی خواند که بیشتر رسانه ها قادر به پوشش خبری این مراسم نگردیدند.

آقای توحیدی که به روز یکشنبه در یک نشست خبری صحبت می کرد، گفت که اگر جریان این مراسم از طریق تلویزیون ملی افغانستان پخش می گردید، هیچ مشکلی در پوشش خبری این مراسم ایجاد نمی گردید:

« تلویزیون ملی که تحت اثر وزیر اطلاعات و فرهنگ است توانایی و امکانات لازم را داشت تا برنامه را به صورت وسیع پخش و منتشر می کرد و هیچ اشکالی به وجود نمی آمد. عدم امکانات و عدم توانایی تلویزیون ملی به ویژه وزارت اطلاعات و فرهنگ در پوشش این مراسم سبب شد تا برخی از خبرنگاران و رسانه ها، آنچنانی که می خواستند گزارش لازم را در طول روز داشته باشند، نداشتند.»

در این حال اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان و سفما یا انجمن رسانه های آزاد جنوب آسیا نیز از این عملکرد وزارت اطلاعات و فرهنگ انتقاد کرده و آن را خلاف قوانین نافذه کشور خوانده اند.

ولایت غزنی که در سال 2007 میلادی از سوی موسسهء آیسسکو به حیث مرکز فرهنگ اسلامی انتخاب شد، روز شنبه مراسم رسمی معرفی آن در شهر غزنی برگزار شد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ می گوید: در کنار اشتراک مقام های بلند رتبه داخلی و خارجی سه هزار تن در این مراسم اشتراک نموده بودند.

حکومت افغانستان مسوولیت پخش مستقیم این مراسم را بر خلاف برنامه های دیگر به تلویزیون خصوصی «1» واگذار شده بود.

مقام های وزارت اطلاعات فرهنگ می گویند که برای 15 رسانه داخلی کارت های دعوت فرستاده بود تا این مراسم را تحت پوشش قرار بدهند.

داکتر سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ می گوید، هیچ مخالفت برای پوشش خبری این مراسم از سوی آن وزارت وجود نداشته است.

وی در مورد این که چرا این بار پخش مستقیم این برنامه را به تلویزیون ملی واگذار نشده و به خبرنگاران اجازه ورد به تالار در غزنی داده نشد، چنین گفت:

« تلویزیون ملی بنابر مشکلات تخنیکی که داشت گفت که ما نمی توانیم، اما در مورد اینکه چرا دیگر ژورنالیست ها نباشند، این را من اطلاع ندارم. فقط یک چیز را می فهمم که آنقدر ازدحام بود که ممکن یک تعداد کسانیکه که مستحق هم بوده باشند که وارد سالون شوند، نتوانسته باشند، ممکن در خلال این بی نظمی آنها را اجازه نداده باشند.»

از دو سال به این طرف گرفتن تدابیر برای آماده ساختن غزنی به حیث مرکز فرهنگ اسلامی به رهبری مقامات وزارت اطلاعات و فرهنگ ادامه داشت.

اما انتقاد های موجود اند که وزارت اطلاعات و فرهنگ در کنار دیگر کاستی ها نتوانست جریان مراسم رسمی معرفی غزنی را هم تحت پوشش درست خبری قرار بدهد.
XS
SM
MD
LG