لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

سفارش حکومت افغانستان در مورد پیمان امنیتی به ادارات ذیربط؟


ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
حکومت افغانستان به ادارات ذیربط وظیفه سپرده است که در مورد پیمان امنیتی بین واشنگتن و کابل، پیشنهادات و موقف دولت افغانستان را با در نظر داشت منافع ملی کشور ترتیب نمایند.

در اجلاس دیروز شورای امنیت ملی افغانستان، روی پیمان همکاری های امنیتی بین کابل و واشنگتن بحث شد.

ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت، اکلیل حکیمی سفیر افغانستان در واشنگتن که در این بحث ها از جانب افغانستان نمایندگی می کند، گزارشی را در این مورد در اجلاس دیروز شورای امنیت ملی پیشکش کرد.

به گفته آقای فیضی، بعد از ارایه این گزارش توسط اکلیل حکیمی، رییس جمهور کرزی به ادارات ذیربط وظیفه سپرد که در مورد پیمان امنیتی بین واشنگتن و کابل، و در مقابل سند ارایه شده از جانب امریکا، پیشنهادات و موقف دولت افغانستان را با در نظر داشت منافع ملی کشور ترتیب نمایند.

سند همکاری های درازمدت ستراتیژیک بین افغانستان و امریکا در ماه جنوری پارسال بین روسای جمهور دو کشور در کابل به امضا رسیده و رسماً در ماه جولای سال گذشته نافذ شد.

بخش مهم این سند را همکاری های امنیتی تشکیل می دهد که بر اساس توافق باید تا یک سال دیگر تکمیل شود.

در حالیکه به معیاد تعین شده فقط کمتر از یک ماه باقی مانده است، زمان امضای سند همکاری های امنیتی تا حال معلوم نیست.

سند همکاری های امنیتی بین افغانستان و امریکا بخش عمده همکاری های امریکا با افغانستان بعد از سال 2014 می باشد که وظایف و مکلفیت های دو جانب را بعد از سال 2014 روشن می سازد ولی گفته می شود مشکلاتی نیز در زمینه موجود اند.

موضوع سپردن مسوولیت زندان بگرام به حکومت افغانستان و مساله کشته شدن افراد ملکی در عملیات های نیرو های خارجی، چندین بار تنش های را در روابط کابل و واشنگتن باعث شده است.
XS
SM
MD
LG