لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

«حکومت و نیروهای خارجی نیاز به تغییر استراتیژی جنگ دارند»


کمیسیون امور زنان و حقوق بشر ولسی جرگه افغانستان از افزایش تلفات ملکی در جریان جنگ روان در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

فوزیه کوفی رییس این کمیسیون به روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل از طرف های درگیر جنگ در این کشور خواست تا به زندگی افراد ملکی احترام بگذارند.

« دولت افغانستان مخصوصاً نیروهای خارجی نیاز به تغیر ستراتیژی دارند، و آنها باید در محلات تمرکز نمایند که حملات از آنجا سازماندهی می شود، دوم گروهای تروریستی آنها به حیات انسان ها باید بیشتر توجه نمایند، مخصوصاً به حیات اطفال و زنان که از آنها به حیث سپهر استفاده می شود و در نتیجه قیمت انسانی این جنگ بیشتر می شود. »

نگرانی ها از افزایش تلفات ملکی در حالی مطرح می شوند که به اساس گزارش ها در این اواخر در ولایات فراه، زابل، کنر و تخار در جریان جنگ به افراد ملکی آسیب رسیده است.

در تازه ترین رویداد در ولایت زابل انفجار یک ماین کنار جاده، هشت عضوی یک خانواده کشت.
به اساس گزارش ها این ماین ها از سوی مخالفین مسلح به خاطر هدف قرار دادن کاروان نیروهای امنیتی افغان و عساکر بین المللی جاسازی می شوند.

اما این ماین ها تنها نیست، عملیات نیروهای بین المللی و افغان نیز در بسیاری از مناطق افغانستان افراد ملکی را هدف قرار داده است.

به گفتهء مقام های افغان در جریان یک عملیات هوایی نیروهای بین المللی در ولایت کنر، 17 غیر نظامی که بیشتر آنان اطفال اند، کشته شده اند.

با وجود همه این رویداد ها، مسوولان آیساف در کابل گفته اند که تلاش های شان را به هدف جلوگیری از تلفات ملکی به هنگام جنگ با مخالین این کشور افزایش داده اند.

از سوی دیگر وزارت دفاع افغانستان می گوید که همواره تلاش کرده اند که در جریان جنگ با مخالفین مسلح، به افراد ملکی آسیب نرسد.

دولت وزیر معاون سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:
« بخش اعظم تلفات افراد ملکی به مخالفین مسلح ارتباط دارد، فیصدی بسیار اندک آن به نیروهای امنیتی افغان ارتباط می گیرد، در این اواخر روشن گردیده است که اکثر مخالفان مسلح از افراد ملکی بگونه سپهر استفاده می نمایند، و از مناطق مسکونی عملیات نیز می نمایند، پالیسی وزارت دفاع ملی کاملاً پاک و روشن است و روی این مساله کار می نمایم تا تلفات ملکی را به صفر کاهش دهیم. »

سازمان ملل متحد در گزارش سال 2012 میلادی اش هم از افزایش تلفات ملکی در جریان جنگ نیروهای مشترک افغان و بین المللی با مخالفین مسلح این کشور ابراز نگرانی کرده بود.

در این گزارش آمده است که تلفات افراد ملکی در افغانستان نسبت به سال قبل آن 28 درصد افزایش یافته است.

در این گزارش مقصر اصلی افزایش تلفات ملکی مخالفین مسلح دانسته شده اند و گفته شده که 84 درصد این افراد توسط این گروها به قتل رسیده اند.

اما طالبان مسلح در همان زمان این گزارش سازمان ملل متحد را یک جانبه خوانده اند.
XS
SM
MD
LG