لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۳

«هنوز هم جلو واردات تیل بی کیفیت گرفته نشده است»


برخی از راننده گان شهر کابل از حکومت افغانستان می خواهند تا کنترول جدی را به هدف جلوگیری از ورود تیل های بی کیفیت در کشور روی دست گیرد. این راننده گان می گویند، استفاده از این تیل های بی کیفیت در کنار وارد کردن عوارض به ماشین موتر های شان، سبب آلودگی هوا نیز شده است.

به گفته آنان در این اواخر فروش تیل های بی کیفیت در بازار های شهر کابل افزایش یافته است. سید ظریف و احمد نوید دو تن از رانندگان شهر در صحبت با رادیو آزادی شکایات شانرا چنین بیان کردند.

« در مجموع هر تیل که در بازار های شهر بفروش می رسد بی کیفیت است، یک روز اگر راننده گی نمایم روز دیگر در مصروف ترمیم موتر می باشیم، چند روز پیش به موترم تیل انداختم ماشین موترم را خراب کرد زیرا تیل با آب مخلوط شده بود. »

شماری از تیل فروشان شهر کابل نیز موجودیت تیل های بی کیفیت را در بازار های این شهر تایید می کنند. به گفتهء این تیل فروشان شرکت های خصوصی که تیل را به کشور وارد می کنند، مقصر اصلی این کار اند.

« تا کنون از ما کسی شکایت نکرده، زمانی که ما تیل را خریداری می نمایم آنرا اول کنترول می کنیم، اگر تیل بی کیفیت و خراب بود آنرا دوباره مسترد می نماییم. »

در حال حاضر بخش اعظم تیل مصرفی افغانستان از کشور های همسایه توسط تجار سکتور خصوصی وارد می شود. در این حال ادارهء ملی نورم و استندرد می گوید که به هدف جلوگیری از واردات تیل بی کیفیت اقدام جدی را روی دست گرفته اند.

داکتر مجیب الرحمن خطیر معین تخنیکی این اداره به روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، یک بخش زیاد از این تیل به گونه غیر قانونی از بنادر غربی و جنوبغربی، وارد کشور می شود.

« اداره ملی استندرد قرار داد را با یک کمپنی بین المللی امضا کرده تا لابراتوار های مجهز را در 5 بندر کشور ایجاد نماید، که شامل اسلام قعله، تورغندی،، شیرخان بندر، حیرتان و آقینه است و تا یک ماه آینده فعالیت عملی این کمپنی آغاز می گردد، این اداره به تازه گی یک لابراتوار سیار را نیز خریداری کرده، ما در حال هماهنگی با ادارات زیربط هستیم تا بتوانیم عملاً از این لابراتوار در کابل استفاده نماییم. »

آقای خطیر همچنان گفت، در جریان چند سال گذشته توانسته اند بیش از میلیون ها لیتر تیل بی کیفیت را کشف و ضبط نمایند. اما برخی از کارشنان دولت را به بی توجهی در خصوص کنترول بازار متهم می کنند.

آنان می گویند، سکتور خصوص که به خاطر منافع شخصی شان تیل های بی کیفیت را به قیمت نازل از کشور های خارج خریداری و وارد می کنند باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

به گفته این افراد طی سال های گذشته همین تیل های بی کیفیت و بی توجهی در زمینه جلوگیری آن، سبب شده تا در بسیاری از شهر های بزرگ، آلودگی هوا بیشتر گردد.

مسوولان ادارهء ملی حفاظت از میحط زیست افغانستان نیز استفاده از تیل های بی کیفیت را یکی از دلایل آلودگی هوا خوانده اند.
XS
SM
MD
LG