لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

کمسیون حقوق بشر: در 60 درصد تلفات افراد ملکی، مخالفان مسوول اند


شمس الله احمدزی رییس دفتر کابل کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با ارایهء معلومات در مورد گزارش سالانهء این کمسیون در مورد تلفات افراد ملکی در افغانستان، در صحبت با رادیو آزادی گفت:
« گزارش سالانهء کمسیون مستقل حقوق بشرافغانستان در مورد تلفات افراد ملکی تکمیل شده است و در جریان چند روز آینده نشر خواهد شد. در سال جاری بیش از دو هزار تن در ولایات مختلف افغانستان کشته شده اند. مسوولیت کشته شدن بیش از 60 درصد این افراد به دوش مخالفان دولت و فیصدی کمتر آن بدوش نیرو های طرفدار دولت است.»

با آنکه نیرو های بین المللی به رهبری ناتو در افغانستان و حکومت آن کشور بار ها تعهد کرده اند که تلفات ملکی را در افغانستان کاهش خواهند داد، اما تلفات افراد ملکی در این کشورهمچنان ادامه دارد.

طوریکه در ماه اخیر در اثر حملهء طالبان مسلح برعمارت محکمهء در ولایت فراه حداقل 55 تن کشته و بیش از صد تن دیگر نیز زخمی شدند که اکثریت آن ها افراد ملکی بودند.

بعد هم در اثر عملیات نیروهای بین المللی در ولسوالی شیگل ولایت کنر برعلاوهء تعدادی از مخالفان مسلح دولت، به افراد غیرنظامی نیز تلفات وارد شد.
به گفتهء فضل الله وحیدی والی ولایت کنر در اثر این حملهء هوایی حدود 10 فرد ملکی به شمول پنج طفل و چهار زن کشته شدند.

روز چهارشنبه 28 حمل نیز در اثر انفجار یک ماین در مربوطات ولسوالی شیندند ولایت هرات 7 تن کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند.

سازمان ملل متحد از افزایش تلفات افراد ملکی ابراز نگرانی کرده، گفته است:
«تلفات افراد ملکی در سال 2012 در افغانستان 28 درصد افزایش را نشان می دهد.»

کمسیون امور زنان و حقوق بشر ولسی جرگهء افغانستان نیز از افزایش تلفات افراد ملکی ابراز نگرانی کرده است. فوزیه کوفی رییس این کمسیون در هفته جاری در یک کنفرانس خبری در کابل، اظهار داشت:
«دولت افغانستان، مخصوصاً نیرو های خارجی نیاز به تغییر ستراتیژی داشته، نیاز دارند تا بر محلاتی تمرکز کنند که حملات از آنجا سازماندهی می شود، دوم اینکه گروه های متخاصم به حیات انسان ها بیشتر توجه کنند، مخصوصاً به حیات اطفال و زنان که از آن ها به عنوان سپر استفاده می شود و در نتیجه قیمت انسانی این جنگ بیشتر بلند می رود.»

کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تاکید می کند که برای جلوگیری از افزایش تلفات افراد ملکی باید به مرتکبین آن جزا داده شود.

به گفتهء شمس الله احمدزی تعقیب عدلی بر نیرو های افغان و بین المللی تاثیر کرده، می تواند باعث کاهش تلفات افراد ملکی شود.

آقای احمدزی می گوید، کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بطور مستقیم با طالبان ارتباط نداشته، اما از طریق رسانه های ارتباط جمعی از طالبان می خواهد که در زمینهء حفاظت از حیات افراد ملکی قوانین بین المللی را رعایت کنند.
XS
SM
MD
LG