لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۵

حدود 300 معتاد از بخش های مختلف شهر کابل جمع آوری شدند


حدود سه صد معتاد مواد مخدر امروز چهارشنبه از سوی وزارت های مبارزه با مواد مخدر و صحت عامهء افغانستان از بخش های مختلف شهر کابل جمع آوری شدند. مسوولان در وزارت مبارزه با مواد مخدر می گویند که این افراد تا مدتی برای تداوی در مرکز تداوی معتادان جنگلک شهر کابل نگهداری می گردند.

وزارت های مبارزه با مواد مخدر و صحت عامهء افغانستان در حالی برنامهء جمع آوری معتادان را در شهر کابل آغاز نموده اند که هنوز هم ده ها معتاد در برخی از مناطق این شهر مصروف استفاده از مواد مخدر اند.

ذبیح الله دایم مشاور حقوقی وزارت مبارزه با مواد مخدر روز چهارشنبه به هنگام جمع آوری معتادان مواد در صحبت با رادیو آزادی گفت که این معتادان برای مدت یک و نیم ماه تحت تداوی قرار خواهند گرفت.

آقای دایم می گوید که به خاطر تداوی معتادان برنامه های زیاد را در کابل و سایر ولایت های روی دست دارند.

« کمپاینی را که ما امروز در شهر کابل راه اندازی نموده ایم، در سال جاری اولین کمپاین ما در این شهر بود که حدود 300 معتاد را از بخش های مختلف شهر کابل جمع آوری و به این مرکز انتقال نمودیم. خوشبختانه ما برنامه های دیگر را نیز روی دست داریم تا ظرفیت تداوی ما را که حالا در حدود شش درصد است تا سه الی پنج سال آینده با ایجاد مراکز بیشتر تداوی به 35 درصد افزایش بدهیم. »

برنامهء جمع آوری معتادان مواد مخدر در شهر کابل از منطقهء جنگلک که یک مرکز تداوی معتادان هم در همین منطقه فعالیت دارد، آغاز و از بخش های مختلف شهر، این افراد جمع آوری گردیدند. از سوی هم در صحبتی که با شماری از این معتادان داشتیم آنان عوامل گونه گون را سبب معتاد شدن شان به مواد مخدر عنوان نمودند.

این افراد می گویند که مشکلات اقتصادی و خانواده گی و نیز گشت و گذار با دوستان نا اهل آنان را به مواد مخدر معتاد ساخته است. دو تن از این معتادان ابراز امیدواری نمودند که به زودی صحت یاب شده و دوباره به زنده گی عادی برگردند.

« حالی پلان دارم که از همین عمل که رهایی یافتم، به پای خود ایستاد شده و مثل سایر افراد کار کنم. »
« امید که در این شفاخانه صحت یاب گردم و بعد از تداوی قصد دارم بروم به وطن ام که مدت زیاد شده به آنجا نرفته ام. »


با این حال معتادان مواد مخدر از برخورد نا مناسب مردم نیز شکایت داشته و می گویند که حتی کسی با آنان صحبت نمی کند و مورد توهین قرار می گیرند. این بار نخست نیست که معتادان از شهر کابل جمع آوری می گردند، پیش از این نیز چنین برنامه ها در کابل و سایر ولایت ها راه اندازی شده اند.

اما به اساس گزارش ها بیشتر معتادان پس از تداوی دوباره به مواد مخدر رو می آورند. آگاهان به این باور اند که بیکاری یکی از عوامل عمدهء معتاد شدن جوانان به مواد مخدر در افغانستان است و برای حل این مشکل دولت باید اقدام جدی کند.
XS
SM
MD
LG