لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

اکادمی لوبیگ آلمان، پولیس افغان را آموزش مسلکی می دهد


به اساس تفاهم نامهء که میان جرمنی و اکادمی پولیس وزارت داخله افغانستان امضاء شد، متخصصین نظامی جرمنی پولیس افغان را آموزش های مسلکی میدهند.

این تفاهم نامهء جدید، به روز چهار شنبه میان اکادمی پولیس لوبیگ جرمنی و اکادمی پولیس وزارت داخلهء افغانستان به امضا رسید.

سید نورالله ځل قومندان اکادمی پولیس افغانستان به هنگام امضای این تفاهم نامه گفت که جرمنی در طول 50 سال گذشته با اکادمی پولیس این کشور کمک های زیاد کرده است.

« امروز ما در همین راستا یعنی بخاطر تامین اهداف صلح آمیز و تربیه کادر های تامین کننده صلح و امینت در افغانستان با یک اکادمی نامدار جهان یعنی اکادمی لوبیگ آلمان قرار داد همکاری را امضا می نمایم. »

اکادمی پولیس افغانستان در سال 1343 به این نام مثمی شد و به گفته مسوولان وزارت امور داخله در حال حاضر این نهاد تحصیلی نزدیک به یک هزار محصل دارد. در این اکادمی، محصلین در چهار رشته های نظامی آموزش داده می شوند.

سید انورالله ځل می گوید که جرمنی علاوه بر همکاری های نظامی با پولیس افغانستان در بخش های انکشافی و بازسازی نیز کار های ارزنده را در این کشور انجام داده است.

از سوی دیگر شازدفیر جرمنی مقیم کابل می گوید که امضای تفاهم نامه در بخش آموزش نیروهای امنیتی افغان در شرایطی که این نیروها مسوولیت های امنیتی را بر عهده می گیرند، از اهمیت خاص برخور دار است.

اولیور اوفچا در مراسم امضا این تفاهم نامه به خبرنگاران گفت:
« امضا این توافق نامه در حالی صورت می گیرد که ما و شما در آستانه واگذاری مسوولیت های امنیتی از نیرو های بین المللی به نیرو های افغان هستیم. این تفاهم نامه بیانگر اینست که در راستا واگذاری مسوولیت های امنیتی پس از سال 2014 نه تنها در بخش تعلیم و تربیه پولیس بلکه در بخش های دیگر نیز همکاری های آلمان به جانب افغانستان ادامه خواهد داشت. »

به اساس گزارش ها جرمنی از سال 2002 میلادی به این طرف وزارت داخلهء افغانستان را در بخش آموزش و پروش پولیس همکاری کرده است.

مسوولان وزارت داخله می گویند که در این مدت جرمنی حدود 50 هزار پولیس و یک هزار آموز گار را تحت آموزش قرار داده است.

به گفته مقام های افغان، جرمنی طی یازده سال گذشته یکی از بزرگترین کمک کننده مالی افغانستان بوده و این کشور سالانه بیش از چهار صد میلیون یورو تعهد کمک کرده است.

از این میان حدود یکصد و پنجاه میلیون یورو آن در بخش آموزش نیروهای امنیتی افغان به مصرف می رسد.

این کشور در حال حاضر بیش از 4 هزار سرباز در چوکات ناتو در افغانستان دارد که بیشتر شان در ولایت کندز جا بجا اند.
XS
SM
MD
LG