لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۹

«هنوز هم زنده گی افراد ملکی در افغانستان مصوون نیست»


کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان از طرف های درگیر جنگ در این کشور می خواهد که به حفظ جان غیر نظامیان و کارمندان صحی توجه کنند.

مسوولان این کمیته به این باور اند که مردم در افغانستان در بهار امسال باز هم شاهد شدت جنگ در این کشور خواهند بود.

گرادو پونتراندولفی رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان به روز پنجشنبه به گروهی از خبرنگاران در کابل گفت که بهار همواره فصل دشوار برای غیرنظامیان در این کشور بوده است زیرا به گفته وی در این فصل اکثراً منازعات مسلحانه افزایش می یابد.
« با تاسف که بهار و تابستان معمولاً زمان دشواری برای افراد ملکی در افغانستان به حساب می آید زیرا آنها بیشتر از منازعات مسلحانه متاثر می شوند و خسارات زیادی را متحمل می گردند. یکی از موارد را که مایه نگرانی ما است چگونگی دسترسی غیرنظامیان متضرر از منازعات مسلحانه به خدمات صحی است به خصوص در مناطق دور افتاده این کشور. برای این افراد خیلی مشکل است که به خدمات ابتدایی صحی و یا بالاتر از آن دسترسی داشته باشند. »

او گفت که افغان های ملکی هنوز هم مصوون نیستند و در آینده نیز غیرنظامیان در افغانستان از قربانیان اصلی جنگ های جاری در این کشور خواهند بود.

گرادو پونتراندولفی علاوه کرد که نا امنی ها و تحرکات گروه های مسلح در افغانستان موانع در برابر فعالیت نهاد های خیریه در این کشور است و از دسترسی این نهاد ها به افراد نیازمند کاسته است.

رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان در بخشی از حرف هایش بر ادامه کمک های جامعه جهانی به این کشور تاکید کرده گفت که افغان ها به کمک های بین المللی نیاز دارند.
« در حالی که علاقه مندی جامعه جهانی به دیگر بحران و منازعات در جهان معطوف است، نگرانی و ترس ما این است که تمرکز جامعه بین المللی کمتر بالای افغانستان خواهد بود. افغانستان به حمایت جهانی فراتر از سال 2014 نیاز دارد. نیازمندی های اساسی مردم این کشور تغییر نکرده است بدین لحاظ خواست و پیام دوم من از جامعه بین المللی است که ما افغانستان را تنها گذاشته نمی توانیم، باید مردم این کشور را حمایت نماییم، افرادی ملکی افغانستان را باید حمایت و همکاری کنیم. »

وی در ادامه اطمینان داد که فعالیت کمیته بین المللی صلیب سرخ در زمینه رساندن کمک های بشری به نیازمندان در افغانستان دوام خواهد داشت و این کمیته تلاش می کند تا دسترسی بیشتر به اشخاص نیازمند و قربانیان منازعات مسلحانه در این کشور داشته باشد.

مقام های کمیته بین المللی صلیب سرخ در حالی بر حفاظت از غیرنظامیان در افغانستان تاکید می کنند که به اساس گزارش ها در کمتر از یک ماه گذشته ده ها تن از افغان های ملکی در حملات انتحاری، انفجار ماین های کنار سرک و حمله هوایی نیرو های بین المللی جان های شان را از دست دادند.

گفته می شود که غیرنظامیان در افغانستان اکثراً در حملات مخالفین مسلح کشته می شوند و به همین اساس بیش از هشتاد در صد تلفات افراد ملکی در این کشور به گروه طالبان نسبت داده می شود. اما طالبان مسلح این مساله را رد می کنند.

ستار فروغ
XS
SM
MD
LG