لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۳

مردم: چرا بازسازی چند قصر تاریخی در کابل آغاز نشده است؟


تعداد از باشنده گان کابل انتقاد می کنند که با وجود گذشت یک سال و چند ماه از اعلام شاروالی کابل برای بازسازی سه قصر تاریخی در کابل هیچ تغییری در چهره این قصرها رونما نشده است. این باشنده گان در صحبت با رادیو آزادی ابراز نگرانی کردند که مبادا شاروالی کابل پول های جمع آوری شده از مردم افغانستان را به جیب های شان ریخته باشند.

دوتن از این باشنده گان خواهان وضاحت از سوی شاروال کابل در خصوص کار بازسازی این قصرها گردیدند.
« چند قبل یک مقدار پول بنام اینکه قصردارالامان و دیگر اماکن احیایی مجدد می شود از مردم جمع آوری گردید، اما هیچ حرکتی از سوی شاروالی کابل برای بازسازی این قصرها دیده نمی شود. بیشتر از یک سال شده که پول ها را جمع آوری کرده اند که قصرها را بازسازی می کنیم، به نظر من به عوض این قصر ها برای خود بلند منزل می سازند، قصر را بازسازی نمی کنند. »

قصرهای دارالامان، چهلستون، و تپه تاج بیگ که جز از افتخارات تاریخی افغانستان خوانده می شوند، در دهه هفتاد هجری شمسی در نتیجه جنگ های داخلی تخریب گردیدند. شاروالی کابل حدود یک و نیم سال قبل اعلام کرد که این قصرها را از پول مردم افغانستان بازسازی می کند.

این نهاد حساب بانکی را بخاطر جمع آوری پول در پشتنی بانک باز نمود که به شمول رییس جمهور کرزی تعداد از اعضای کابینه، شورای ملی و دیگر مقامات حکومتی مقدار پول شان را به این حساب بانکی ریختند.

در آن زمان رییس جمهور کرزی در پیام اش از تجار ملی، افراد ثروت مند و مردم عام افغانستان خواست تا برای بازسازی این قصرهای تاریخی کمک مالی نمایند. پس از این اقدام شماری از نهاد های دولتی، هلال احمر افغانی، و شماری از شاگردان مکاتب بخاطر بازسازی قصرهای تاریخی نیز یک مقدار پول کمک کردند.

شاروال کابل به روز پنجشنبه به هنگام صحبت با رادیو آزادی در پاسخ به نگرانی های مردم گفت که کارهای مقدماتی برخی از این قصر ها در حال تکمیل شدن است. محمد یونس نواندیش در مورد کارهای صورت گرفته بالای قصرهای دارالامان، چهلستون و تپه تاج بیک این گونه معلومات داد.

« کارهای تخنیکی ما از لحاظ طرح و دیزاین قصردارالامان 90 درصد تکمیل شده از لحاظ سرسبزی درختان را در چهلستون و دارالامان غرص کردیم، در قسمت قصر چهلستون که کاملاً از بین رفته کانکور را اعلام کردیم هرکسی که بهترین طرح مهندسی را بخاطر یک قصر با چهلستون برای ما بیاورد این قصر هم به داوطلبی می رود پس از تکمیل نمودن کار این دو قصر کار روی قصر تپه تاج بیک را آغاز می کنیم. »

شاروال کابل در خصوص پول های جمع آوری شده به گونه مشخص معلومات ارایه نکرد، اما گفت بازسازی این سه قصر تاریخی به میلیون ها دالر نیازدارد که بقیه پول ها از بودجه شاروالی پرداخته خواهد شد.

آقای نواندیش همچنان گفت، ختم بازسازی این قصرهای تاریخی ارتباط به مدت کار کمپنی های دارد که در داوطلبی برنده می شوند. برخی از مردم و کارشناسان با اشاره به کندی کار بسیاری از پروژه های انکشافی در شهر کابل می گویند که باور ندارند این قصرها هم به زودی بازسازی گردد.
XS
SM
MD
LG