لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۰

غم شریکی افغان ها با قربانیان انفجارهای بوستون


نیویارک تایمز
روزنامه نیویارک تایمز می نویسد، نظامیان امریکایی در ستراتیژی خروج خود از افغانستان، برای تامین امنیت این کشور بیشتر به پولیس محلی توجه کرده اند.

پولیس محلی در این اواخر در ولایت های قندهار و غزنی افزایش یافته است. به باور روزنامه: این پولیس که خالص محلی هستند، پس از سال 2014 طالبان را به حاشیه خواهند راند.

رواج اربکی ها در قندهار و غزنی و چندین ولایت دیگر شایع نیست.

نیویارک تایمز در ادامه می نویسد: قندهار و غزنی که مناطق نفوذ طالبان پنداشته می شدند، مردم آن در روزهای آرامی و امنیت نسبی منازعات خود را بیشتر خود حل و فصل می کردند که با تاسیس پولیس محلی خاطره آنروز ها بار دیگر در اذهان آنها تازه شد.

نیویارک تایمز می نویسد که مردم در افغانستان نسبت به حکمروایی دولتی و اجانب، بر فرمانروایی بزرگان محلی بیشتر اعتماد می کنند.


واشنگتن پوست
در این میان روزنامه دیگر امریکایی، واشنگتن پوست، یک موضوع دیگری را بررسی کرده است.

روزنامه یک نوشته کوتاهی راجع به همدردی و غم شریکی افغان ها با قربانیان انفجارهای اخیر در شهر بوستون امریکا نشر کرده است.

این انفجارها که روز دوشنبه گذشته در نزدیکی خط پایان مسابقه سالانه دوش در این شهر انجام شد، سه کشته و بیش از یک صد و هفتاد زخمی بجا گذاشت.

واشنگتن پوست می نویسد، یکی از باشندگان شهر بوستون به نام بیت مورفی که در مسابقات دوش هم اشتراک کرده، در حال حاضر مصروف ساختن یک فیلم در کابل است.

اوپس از شنیدن خبر انفجارهای اخیر در بوستون با شوهر خود تماس گرفت و او برایش از سلامتی خود و دختر جوان آنها اطمینان داد.

خانم مورفی سپس در ویبلاگ خود نوشت پس از چنین واقعات که هنگام حضور وی بارها در افغانستان رخ داده به شوهر خود پیغام نوشته و از صحت خود به او اطمینان داده است.

خانم مورفی در ویبلاگ خود از کابل نوشت: "من در اینجا در باره بوستون با مردم صحبت کردم. اکثریت از این واقعه خبر داشتند. من در سیمای آنها غم و اندوه را احساس کردم. فهمیدم که چگونه غم های آنها را دوباره تازه کردم، آنها به من گفتند که ما غمگین هستیم سرهای خود را تکان می دادند، دیگر ضرورت برای توضیح نبود و من فهمیدم."

خانم مورفی می افزاید: "من سخن های مردم خوب و معصوم را که قلباً با من همدردی داشتند شنیدم، وقتی که مردم بیگناه اذیت می شوند قلب های همه ما می رنجد."
XS
SM
MD
LG