لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

«دواهای خود سر، عواقب خطرناک در قبال دارد»


رییس جمهور افغانستان می گوید، استفاده از دوا های بدون نسخه داکتر می توانند حیات انسان را تهدید کرده و سبب عوارض جانبی برای دیگر اعضای بدن گردد.

حامد کرزی سخنرانی رادیویی اش را روی همین مساله اختصاص داده و تاکید کرد که نباید بدون نسخه داکتر برای مادران امیدوار، بزرگسالان و بخصوص اطفال دوا داده شود.

رییس جمهور افغانستان همچنان گفت، استفاده از دواهای خود سر و بدون مشوره داکتر عواقب خطرناک را در قبال دارد.

« استفاده از دوا های بدون مشوره داکتر خطرات زیادی را متوجه صحت ما و اطفال ما کرده می تواند عواقب این گونه تداوی های خود سر و بدون هدایت داکتر نهایت وخیم و خطرناک شده می تواند، من از تمام هموطنان می خواهم که حین مریضی به داکتر مراجعه کرده و از خرید دوا های خود سر بپرهیزند. »

آقای کرزی از تمام مسوولان دوا خانه ها نیز خواست تا از فروش دوا بدون نسخه داکتر به مردم خودداری نمایند.

این درحالیست که هنوز هم در بسیاری از مناطق شهر کابل برخی از دوا ها توسط افراد دست فروش و غیرمسلکی به گونه آزاد به فروش می رسد.

تعدادی از مردم کابل و یا افرادی که از ولایات به پایتخت میآیند بدون مراجعه به داکتر از همین دواها استفاده می کنند.

از سوی دیگر برخی از مریضداران با مراجعه به دوا خانه ها نیز بدون داشتن نسخه داکتر دوای مورد نیازشان را خریداری می کنند.

اما شماری از باشنده گان کابل می گویند، مردم به نسبت پائین بودن سطح آگاهی دست به چنین کاری می زنند.

آنان می گویند، حکومت باید برای جلوگیری از فروش دواهای بدون نسخه نظارت جدی از دواخانه ها داشته باشد.

« حکومت باید نظارت جدی از دوا خانه ها داشته باشد و سطح آگاهی مردم را بلند ببرد تا مردم از این گونه دوا ها استفاده نکنند. فیس داکتران باید کنترول شود تا مردم توان رفتن نزد داکتر را داشته باشند. در هندوستان دوا بدون نسخه داده نمی شود مگر اینجا بازار سیاه است و هر کس مفاد خود را در نظر می گیرد حکومت هیچ کنترول ندارد. »

فروش دوا های بدون نسخه، موجودیت دوا های بدون تاریخ و نبود افراد مسلکی در دوا خانه ها هنوزهم منحیث یک مشکل جدی در افغانستان باقی مانده است.

مردم انتقاد می کنند که با وجود گذشت یازده سال وزارت صحت عامه هنوزهم قادر به کنترول ادویه فروشی ها و جلوگیری از فروش دواهای خود سر در کنار جاده ها نگردیده است.
XS
SM
MD
LG