لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

«آن چی را که چین می خواهد در افغانستان موجود است»


فارن پالیسی
فارن پالیسی می گوید: آن چی را که چین می خواهد در افغانستان موجود است.

به نوشتهء نشریه، با نزدیک شدن زمان خروج نیرو های بین المللی از افغانستان، بحث ها در مورد همسایهء بزرگ این کشور هم تغییر کرده است.

فارن پالیسی نوشته که کارشناسان امریکایی دیگر درین مورد بحث نمی کنند که سرمایه گذاران چینی از ثبات که توسط نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان بوجود آمده، به طور رایگان سود می برد.

نشریه می گوید که اکنون انتظار می رود که شرکت های بزرگ چینی در افغانستان سرمایه گذاری کنند، زیرا این امیدواری موجود است که به کمک سرمایه گذاری کشور های خارجی در افغانستان یک حکومت مرکزی ایجاد شود که برای مردم به جای جنگ، زمینه پیدا کردن پول فراهم ساخته شود.

اما، فارن پالیسی می گوید که شرکت های چینی هم با عین بی باوری های مواجه استند که نیرو های امریکایی و ناتو در یک دههء گذشته با آن رو به رو بوده اند.

کرسچن ساینس مانیتور
روزنامهء کرسچن ساینس مانیتور در مورد فعالیت افراد مسلح در پاکستان و موقف حکومت این کشور نوشته است.

روزنامه می پرسد که آیا پاکستان می تواند کمربند قبایلی خود را از وجود طالبان پاکسازی کند؟

به نوشتهء کرسچن ساینس مانیتور، حکومت مرکزی پاکستان از چندین سال به این طرف گروه های مانند القاعده و طالبان را اجازه داده تا به خاطر ایجاد تنش در افغانستان، در پاکستان پناه گاه داشته باشند.
درین مقاله آمده که درین بحران مردم ملکی هم متاثر شده و وضعیت تعلیمی و اقتصادی در منطقه آسیب دیده است.

کرسچن ساینس مانیتور می گوید: زمان خروج نیرو های بین المللی از افغانستان نزدیک می شود و حکومت پاکستان به ارزیابی مجدد نقش خود در منطقه و پالیسی سرکوب ملیشه های مسلح آغاز کرده است.

اما به نوشتهء روزنامه، یک تعداد از کارشناسان، سران قبایلی و مردم عادی درین مورد شک دارند که حکومت پاکستان به راستی علاقه و توان آوردن اصلاحات را در مناطق قبایلی داشته باشد.
XS
SM
MD
LG