لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

بررسی تغییرات دوازده سالهء شهر کابل


روزنامهء فایننشل تایمز در مقالهء تغییرات دوازده سال اخیر در شهر کابل را بررسی کرده است.

نویسندهء مقاله به اساس چشم دید خود تغییرات دوازده سال اخیر در کابل را از لحاظ امنیتی، سیاسی و اجتماعی بررسی کرده است.

وی می نویسد، کابل در دوازده سال گذشته به یک شهر نسبتآ مدرن مبدل شده است و در هر گوشه و کنار آن مکاتب دخترانه دیده می شود و در هر نقطهء شهر مردم تلیفون های 3G دارند.

اما داکتر اشرف غنی احمدزی وزیر مالیهء پیشین و رییس کمسیون انتقال مسوولیت های امنیتی به نویسندهء این مقاله گفته است که کابل هنوز هم با یک شهر عادی و نورمال فاصلهء زیاد دارد و امنیت کابل مانند نخستین روز های که آقای احمدزی به این شهر برگشته بود خوب نیست.

نویسندهء این مقالهء فایننشل تایمز می نویسد، با آب شدن برف در هندوکش فصل جنگ در افغانستان آغاز می شود. میان مردم شهر و نیرو های امنیتی تشویش ایجاد می شود که چه وقت طالبان و دیگر شورشیان مسلح حملهء را درین شهر سازمان دهی خواهند کرد و اطمینان نسبی مردم را از بین خواهند برد.

مجلهء تایم هم به گرم شدن هوا و آغاز فصل نا آرامی ها در افغانستان توجه کرده و درین باره مقالهء نوشته و در برخی آن از حملهء بیش از دو هفته قبل در فراه یاد آوری کرده است.

درین حمله گروهی از طالبان مسلح بالای ساختمان محکمهء ولایت فراه حمله کردند که در نتیجهء این حمله بیش از هفتاد تن به شمول قاضیان کشته شدند.

به نوشتهء تایم، در میان قاضیان کشته شده قاضی 28 سالهء به نام فریدون نیز شامل بود که تازه از پوهنتون کابل فارغ شده و در محکمهء فراه کار می کرد.

حاجی سید احمد پدر فریدون به مجلهء تایم گفته است، به عیادت یک مریض رفته بود که خبر حمله بالای ساختمان محکمهء فراه را شنید.

حاجی سید احمد گفته است، خیلی تلاش کرد تا با پسرش تماس تلیفونی برقرار کند اما تلیفون فریدون از کار بازمانده بود.

حاجی سید احمد به سوی هر زخمی که به شفاخانه منتقل می شد می رفت تا ممکن است پسر خود را دریابد، اما جسد پسر او پس از ختم درگیری در ساختمان محکمه دریافت شد.

حاجی سید احمد خان حالا دو پسر و یک دختر خرد سال دارد.
تایم به نقل از والی فراه می نویسد که گفته است "به اساس اطلاعات استخباراتی، در اوایل طالبان محل هم از حمله بالای ساختمان محکمه خبر نبودند"

رییس جمهور حامد کرزی بعدآ به فراه رفت، با خانواده های قربانیان حادثه دیدار کرد و به آنها وعده های سپرد، اما به نوشته تایمز، از غم مردم با این وعده های کرزی، کاسته نشد.
XS
SM
MD
LG