لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

صدیقی: گزارش موسسهء «آنسو» دور از حقیقت است


صدیق صدیقی سخنگوی وزرات داخلهء افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزرات داخلهء افغانستان
وزارت داخلهء افغانستان گزارش تازه ادارهء مصوونیت موسسات غیر دولتی یا آنسو را که در مورد افزایش حملات مخالفین مسلح این کشور تهیه شده، بی اساس و به دور از حقیقت خواند.

وزارت داخلهء افغانستان با رد گزارش تازه ادارهء مصوونیت موسسات غیر دولتی، می گوید که نشر این گونه گزارش ها اذهان مردم را مغشوش می کند.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت به روز یکشبنه در صحبت با رادیو آزادی گفت که این اداره به هنگام تهیه راپور با وزارت داخله هیچ هماهنگی نکرده است.

به گفته آقای صدیقی، یگانه مرجع که می تواند ارقام و معلومات دقیق را در این خصوص در اختیار مردم قرار بدهد، همان منابع امنیتی افغان است و نباید ادارات غیر دولتی دیگر بدون هماهنگی و به طور غیر مسوولانه در این مورد گزارش تهیه نمایند:

« این گزارش دور از حقیقت است.
مسوولیت این اداره نیست که همچو یک گزارش را تهیه کند و ارقام که در این گزارش ذکر شده نیز کاملاً بی اساس و غلط می باشد.
این گزارش تنها به مردم تشویش ایجاد می کند و هیچ مفاد دیگر ندارد.
این گزارش از سوی یک موسسه موثق ترتیب نشده که بالای آن حساب شود و آنها هیچگاه با مسوولان امنیتی افغانستان هم این موضوع را شریک نساخته اند.»


آنسو به تازه گی با نشر یک گزارش گفته است که در سه ماه اول سال جاری میلادی حملات مخالفین مسلح در افغانستان نسبت به سه ماه مشابه سال گذشته 47 درصد افزایش یافته است.

اما آقای صدیقی می گوید که نیرو های امنیتی افغان در سال جاری نسبت به گذشته نیرومند تر شده و بیشتر حملات تهاجمی را در مقابل مخالفین مسلح داشته اند.

وی در مورد اینکه طی سال روان میلادی به چه تعداد حمله بالای نیرو های امنیتی افغان از سوی مخالفین انجام شده معلومات ارایه نکرد.

ادارهء مصوونیت ان جی او ها یا آنسو گفته است که مخالفین مسلح حکومت افغانستان در سه ماه اول سال جاری میلادی، اضافه از 2000 حمله را انجام داده اند که هدف حملات شان بیشتر نیرو های امنیتی افغان بوده است.

در این حال شماری از کارشناسان مسایل امنیتی افغان این گزارش آنسو را تایید می کنند.

جنرال واحد طاقت یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت: نه تنها که حملات مخالفان بر نیرو های افغان افزایش یافته بلکه تلفات نیرو های افغان نیز افزایش یافته است:

« تلفات بیشتر شده و همچنان حملات مخالفان بر نیرو های وزارت داخله افزایش یافته و این بخاطریست که نیرو های وزارت داخله فعال تر شده اند.
و یک موضوع دیگر اینکه چون در اکثریت نقاط افغانستان انتقال قدرت صورت گرفته و هر قدریکه این پروسه پیشرفت می کند و تطبیق می شود، به همان اندازه نیرو های افغان با دشمن روبرو می شوند.»


در همین حال وزارت دفاع افغانستان افزایش حملات طالبان بر نیرو های اردوی ملی را تایید کرده اما گفته است که در مورد ارقام دقیق تلفات اردوی ملی در آینده نزدیک گزارش خواهند داد.

این گزارش در حالی به نشر می رسد که هم اکنون نیرو های بین المللی به رهبری امریکا آهسته، آهسته از خط اول جنگ کنار می روند و قرار است تا پایان سال 2014 میلادی نیرو های امنیتی افغان مسوولیت های امنیتی را به گونه کامل به دوش گیرند.

به اساس گزارش ها در حال حاضر بیشتر از سه حصه ی عملیات ها در برابر مخالفان در کشور از سوی نیرو های افغان سازماندهی و اجرا می شود.

جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG