لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۶

حامد کرزی جهت اشتراک در نشست سه جانبه به بروکسل می رود


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
رییس جمهور کرزی یک بار دیگر قرار است با مقام های پاکستانی در خصوص تلاش های صلح افغانستان و جلب همکاری های صادقانهء آن کشور در این زمینه، گفتکو کند.

ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری می گوید به همین منظور آقای کرزی به روز سه شنبه برای حضور در نشست سه جانبهء افغانستان، پاکستان و ایالات متحده که در بلجیم برگزار می گردد، راهی بروکسل می شود.

آقای فیضی که به روز دوشنبه با خبرنگاران تعدادی محدود از رسانه ها صحبت می کرد، هم چنان تاکید نمود که پاکستان در تعهدات گذشتهء خود در قبال افغانستان صادقانه عمل نکرده است.

به گفتهء آقای فیضی، دیگر کاسهء صبر افغان ها لبریز شده و این بار مقام های افغان خواسته های شان را به گونهء جدی از پاکستان مطرح خواهند کرد:

« در طول ده سال گذشته تقریباً حدود 19 بار رییس جمهور کشور سفر های را به پاکستان انجام داده که تمام این تلاش ها به این هدف بوده که پاکستان را وادار بسازیم تا در امر مبارزه با تروریزم و افراطیت، مبارزهء جدی و واقعی کند و با افغانستان همکاری صادقانه داشته باشد و هم چنان در قسمت پروسهء صلح با افغانستان همکار داشته باشد، که متاسفانه در نشست ها و تماس های قبلی چنین کاری تا به حال صورت نگرفت. این بار در نشست سه جانبه پیام افغانستان به جانب مقابل که پاکستان است و هم چنان ایالات متحدهء امریکا این خواهد بود که کاسهء صبر مردم افغانستان لبریز شده، ما دیگر نمی توانیم منتظر بنشینیم که پاکستان کاری بکند.»

به گفتهء سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، تروریزم تنها مربوط به این کشور نیست، بلکه یک تهدید جدی برای پاکستان و جهان نیز است، از اینرو تمام کشور ها باید برای ریشه کن ساختن این پدیده تلاش جدی کنند.

پیش روی های اخیر پاکستان در ولسوالی گوشتهء ولایت ننگرهار یکی از مسایل دیگر می باشد که قرار است از سوی رییس جمهور کرزی با مقام های پاکستانی در میان گذاشته شود. آقای فیضی می گوید که در این خصوص دو مساله وجود دارد، یکی جا به جا شدن نظامیان پاکستانی در تاسیسات که قبلاً در اختیار نیرو های ایتلاف قرار داشت و مسالهء دوم ساختن دروازهء سرحدی در ولسوالی گوشته است که با مقام های پاکستانی در مورد جداً صحبت خواهد شد.

این در حالی است که معاون نمایندهء خاص ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان به منظور گفتگو با مقام های دو کشور پس از سفر به پاکستان، روز دوشنبه به افغانستان آمده است. به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان دیوید پیریس با رییس جمهور کرزی نیز دیدار و گفتگو کرده است.

سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG