لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۷

جان کری برای نخستین بار در اجلاس شورای اتلانیتک شمالی اشتراک کرد


جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا به حیث عالیرتبه ترین دیپلومات امریکا برای نخستین بار در اجلاس شورای اتلانیتک شمالی اشتراک کرده است و در حاشیهء این اجلاس با سرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه نیز خواهد دید.

مقامات می گویند، احتمال دارد دراین ملاقات در مورد برادران چچنایی متهم به رویداد بمب گذاری در خط پایان مسابقهء دوش ماراتون در بوستن نیز صحبت شود.

آژانس خبری اسوشیتد پرس می نویسد:
مقامات روسی که از مدت های به اینسو با شورشیان جدایی طلب مسلمان در چچنیا درگیراند، در مورد ارتباط تندروان با برادر بزرگتر متهم به رویداد بوستن، در سال 2011 به مقامات امریکایی هوشدار داده بودند، اما تحقیق کننده گان امریکایی اورا یک تهدید نشمردند.

به نوشتهء آژانس خبری اسوشتدپرس، با وصف وخامت اوضاع در سوریه که بیش از 70 هزار تن در اثر جنگ ها کشته و حدود یک ملیون تن از محلات شان بی جا شده اند، مقامات ناتو چانس واقعی مداخله نظامی 28 کشورعضو این سازمان را در این منازعه نمی بینند.

اندرس فوگ راسموسن سرمنشی پیمان ناتو می گوید:
«ما همه می بینیم که وضعیت در سوریه وخیم تر می شود، ما نمی توانیم امکان سرایت آن را به منطقه و احتمال تاثیرات آن را بر امنیت این پیمان، رد کنیم.»

اتحادیه اروپا بروز دوشنبه به خاطر حمایت اقتصادی از نیروهای که با رژیم بشارالاسد می جنگنند، تحریم بالای نفت سوریه را بر طرف کرد.

اندرس فوگ راسموسن تاکید کرده است که منازعه در افغانستان ازطریق نظامی قابل حل نبوده و برای تامین صلح و ثبات در این کشور باید همهء اطراف درگیر بطور مثبت همکاری کنند.

در اجلاس وزرای خارجهء کشور های عضو ناتو در بروکسل روی پایان نقش رزمی آن سازمان در افغانستان، خروج نیرو های ناتو از آن کشور، سپردن مسوولیت های امنیتی به نیرو های افغان و نقش ناتو بعد سال 2014 در افغانستان، نیز بحث می شود.

جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا از تبصره در مورد اجلاس روز سه شنبه وزرای خارجهء ناتو خودداری کرده، در پاسخ به سوال یک خبرنگار فرانسوی صرف با یک کلمه گفت:
«بعد...»
قرار است ناوقت امروز وی یک کنفرانس مطبوعاتی را دایر کند.

لحظاتی بعد از آغاز اجلاس، وزرای خارجهء کشورهای عضو پیمان ناتو، با صدور یک اعلامیه، برنامهء اتمی کوریای شمالی را نکوهش کرده، آن را تخطی از فیصله های شورای امنیت سازمان ملل متحد خواندند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:33 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG