لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۲

ناتو: فراتر از 2014 در پهلوی افغانستان خواهیم ماند


« افغانستان با ثبات و باامن هدف مشترک ماست» منشی عمومی ناتو همچنین گفت که فراتر از سال 2014 میلادی با افغانستان کمک خواهند کرد.
اندریس فوگ راسموسن این سخن را دیروز سه شنبه در بروکسل مرکز بلجیم در یک نشست خبری کوتاه در حالی گفت که رییس جمهور افغانستان در پهلویش ایستاده بود.

حامد کرزی افزود که نیرو های افغان می توانند روی پای خودشان بیاستند:

« افغانستان مطمیناً قادر خواهد بود تا امنیت را برای مردم خود تامین کند. یک بار دیگر خرسندم که شما وعده دادید که ناتو به حمایت خود از افغانستان عمدتاً در بخش آموزش و تجهیز نیرو های افغان فراتر از سال 2014 میلادی ادامه خواهد داد.»

رییس جمهور افغانستان به هدف اشتراک در اجلاس سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و امریکا سرگرم دیدار از بروکسل است، نشستِ که در حاشیهء اجلاس وزیران خارجهء ناتو جای دارد.

به اساس خبرنامهء ریاست جمهوری افغانستان، برقراری صلح در افغانستان در صدر اجندای این نشست قرار دارد.
گفته می شود، میزبانی این نشست سه جانبه را امریکا به عهده دارد.
وزیر خارجهء امریکا جان کری دیروز در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت که امریکا پس از سال 2014 میلادی هم در پهلوی افغانستان خواهد ایستاد.

کری افزود:
« من و همتایانم روی تعهد و عزم خود در قبال مردم افغانستان تاکید کردیم به طوری که این کشور دیگر هرگز به لانهء برای ترویستان مبدل نشود. به این اساس، ما به وعده خود فراتر از سال 2014 وفاداریم. اما روشن است که رییس جمهور اوباما هنوز تصمیم شخصی خود را در مورد شمار نیرو های امریکایی که در افغانستان باقی خواهند ماند، اعلان نکرده است.»

در حال حاضر، حدود 63 هزار سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند.

انتظار می رود، ماموریت جنگی نیرو های تحت امر ناتو در افغانستان در پایان سال 2014 میلادی پایان یابد.

منشی عمومی ناتو در بروکسل گفت: به زودی شاهد خواهیم بود که نیرو های اردو و پولیس افغان رهبری امنیت را در سرتاسر افغانستان به عهده خواهند گرفت.

راسموسن افزود که نقش جنگی نیروی بین المللی کمک به امنیت به نقش حمایتی مبدل خواهد شد و ناتو فراتر از سال 2014 هم نیرو های افغان را در بخش آموزش و تجهیز کمک خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG