لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۲

آسیب دیده های ناشی از سیلاب ها در بلخ چشم به راه کمک اند


در اثر جاری شدن سیلاب های ناشی از باران های موسومی در ولایت بلخ، 13 تن کشته چهار تن لادرک و بیش از صد تن دیگر مجروح شده اند.

خانواده های که در ولایت بلخ از اثر جاری شدن سیلاب ها آسیب دیده اند از عمل کرد مقامات محلی این ولایت شکایت کرده می گویند: تا اکنون هیچ ادارهء دولتی و نهاد های غیر دولتی به آنها کمک نکرده اند.

آنها می گویند که خسارات هنگفت به آنها وارد شد و شب گذشته را گرسنه سپری کرده اند:

« امشب به جز از خداوند دیگر هیچ چیزی نداشتیم و در دشت بودیم، با تمام اطفال خود شب را در کنار تپه بدون لحاف و دوشک سپری کردیم. به جز از خداوند تا حالا هیچ کس به داد ما نرسیده است. دیروز ساعت دو بجه سیل آمد، به کلانتر و ولسوال زنگ زدیم هیچ کسی به داد ما نرسیده و تا اکنون هیچ گونه کمک با ما صورت نگرفته است.»

مردم می گویند: نهاد های که به نام های کمیته اضطرار ساخته شده، به نام است و بودیجه آن نیز حیف و میل می شود.

مسوولان شورای ولایتی بلخ نیز با تایید مشکلات مردم می گویند که تا اکنون با این سیلاب زده گان هیچ گونه کمک صورت نگرفته است.

داکتر محمد افضل حدید رییس شورای ولایتی بلخ می گوید: تا نیمه شب گذشته مصروف بیرون کردن اطفال و زنان از میان خانه های فروریخته بودند اما با آن که با دفاتر مختلف دولتی و غیر دولتی تماس های مکرر داشتند، کسی حاضر به توزیع یک نان خشک با این مردم هم نشد.

وی از دولت مرکزی می خواهد تا برای آسیب دیدگان کمک نماید تا از تلفات بیشتر جلوگیری گردد:

« این وظیفه و مکلفیت دولت جمهوری اسلامی افغانستان است که باید این کار را کند، تا کی ما به فکر این باشیم که ما موسسات بین المللی را بخواهیم و دست گدای گری را دراز کنیم که تو چند کمپل می دهی و تو چند نان، اگر موسسات خدمت می کنند تشکر می کنیم ولی کمیته حالات اضطرار موجود است اما به نیاز مردم رسیدگی کرده نمی توانند.»

با آنکه رییس شورای ولایتی بلخ از عمل کرد ادارات دولتی و نهاد های غیر دولتی در قسمت عدم کمک به آسیب رسیده های سیلاب ها شکایت می کند اما ذبیح الله اختری رییس خدمات تخنیکی مقام ولایت بلخ می گوید کمک های دست داشته خویش را به مردم رسانده اند:

« تعداد زیاد از مردم را به پوهنتون انتقال دادیم و یک تعداد به مکتب علیه چوپان و مکتب کمپ سخی به جای های امن تر انتقال داده شدند و نان خشک برای شان توزیع شده و در کنار آن کمپل و پلاستیک شیت که در دست داشتیم به آنها توزیع کردیم.»

در همین حال داکتر دایم کاکر رییس ادارهء مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان امروز در صحبت با رادیو آزادی گفت که چهار ولسوالی بلخ در اثر این سیلاب ها خساره مند شده اند.

آقای کاکر گفت که روند رساندن کمک ها به سیلاب زده ها آغاز شده است.

در اثر این سیلاب ها که از شب گذشته در ولایت بلخ آغاز شده تا اکنون جسد پنج تن در ولسوالی کشیدنی، هفت جسد در ولسوالی شولگره و جسد یک طفل در داخل شهر مزارشریف دریافت شده است.

اما به گفته مقامات این ولایت چهار تن دیگر نیز تا اکنون لادرک بوده و صدها راس مواشی تلف و هزار ها منزل رهایشی تخریب شده اند.


عبدالطیف سهاک، بلخ
XS
SM
MD
LG