لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

امریکا 92 ملیون دالر به وزارت تحصیلات عالی کمک میکند


عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی افغانستان
عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی افغانستان
ایالات متحده امریکا 92 ملیون دالر را به هدف بلند بردن کیفیت تدریس در پوهنتون های افغانستان، به وزارت تحصیلات عالی این کشور کمک می کند.

به گفتهء وزارت تحصیلات عالی افغانستان، این کمک 92 ملیون دالری ایالات متحده امریکا در بخش بلند بردن کیفیت تدریس در ده پوهنتون دولتی به مصرف خواهد رسید.

قرارداد این کمک به روز چهارشنبه میان رییس اداره انکشاف بین المللی امریکا و وزیر تحصیلات عالی در کابل به امضا رسید.

عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی هنگام امضاء این تفاهمنامه گفت که این کمک در چهارچوب برنامه جدید 5 ساله انکشافی این وزارت به مصرف می رسد:

« امروز ما می خواهیم برنامه جدید 5 ساله را که برنامه (استیب اپ) است و پولی که بخاطر تطیبق این برنامه از طرف اداره انکشاف بین المللی امریکا به وزارت تحصیلات عالی برای 5 سال کمک می شود، 92 ملیون دالر است که با این مقدار پول ما ده پوهنتون را تحت پوشش قرار می دهیم.»

چهار پوهنتون دولتی در کابل و پوهنتون های بلخ ، ننگرهار، قندهار، کندز، پکتیا، خوست و هرات از جمله ده نهاد تحصیلی اند که از کمک های جدید امریکا مستفید می شوند.

به گفته مسوولان وزارت تحصیلات عالی با استفاده از این کمک جدید، کیفیت و موثریت برنامه های اکادمیک را بهبود می بخشند و مراکز مسلکی و همکاری در پوهنتون های یاد شده نیز تاسیس خواهد شد.

همچنان در اعلامیهء نشر شده از سوی این وزارت آمده است که با استفاده از این پول، برنامهء جدید تقویت تحصیلات عالی تحت نام همکاری با پوهنتون ها در ماه سپتمبر سال 2013 میلادی آغاز می گردد.

به نقل از اعلامیه، از طریق این برنامه پوهنتون های افغانستان با نهاد های تحصیلی ایالات متحده امریکا و منطقه وصل می شود و این کار سبب انکشاف و اصلاحات در نصاب تحصیلی این کشور خواهد گردید.

در عین حال رییس عمومی اداره انکشاف بین المللی امریکا در افغانستان می گوید باور دارد که این پول می تواند در قسمت انکشاف و بهبود سیستم تدریس در پوهنتون های کشور کمک نماید.

کین یما شیتا رییس این اداره در مراسم امضاء این کمک با وزیر تحصیلات عالی، به خبرنگاران گفت:

« امیدواریم با این بودجه، پوهنتون ها بتوانند پاسخگوی نیازمندی های رقابتی، رشد و انکشاف شان شوند.
این برنامه پوهنتون ها را انکشاف داده و آنها را در راستای بهبود فاکولته ها و دیگر برنامه بهتر در پوهنتون ها کمک خواهد کرد.»


این کمک با وزارت تحصیلات عالی در حالی انجام می شود که شکایات از پایین بودن کیفیت تدریس در بسیاری از پوهنتون های دولتی موجود اند.

در بسیاری از ولایات محصلین از نداشتن لابراتور های استندرد، کمبود کتاب خانه و میز چوکی کافی انتقاد می کنند.

از سوی دیگر نبود ظرفیت جذب شاگردان در نهاد های تحصیلی مشکلی دیگر است که سبب شده سالانه ده ها هزار جوانانی که تازه از مکتب فارغ شده اند نتوانند به تحصیلات عالی دست یابند.

برخی از کارشناسان با اشاره به همین مشکلات می گویند که طی بیشتر از ده سال گذشته حکومت افغانستان و جامعه جهانی در قسمت بهبود تحصیلات عالی کشور کمتر توجه کرده اند.
XS
SM
MD
LG