لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

باشنده های کابل می گویند، شرکت برشنا به مشکلات شان رسیدگی نمی کند


شماری از باشندگان شهر کابل از عدم رسیدگی و بی توجهی مسوولین شرکت برشنا در حل مشکلات شان شکایت دارند.

آنها با انتقاد از کارکرد های شرکت برشنا، از حکومت می خواهند تا برای حل مشکلات شان مرجع با اعتبار و قابل قبول مردم را ایجاد نماید.

این افراد از بی توجهی کارمندان شرکت برشنا به خاطر حل مشکلات تخنیکی و افزایش صرفیه برق در هر ماه شکایت دارند.

الوزی یک تن از باشندگان شهر کابل در مورد گفت:

« بل برق زیاد آمده در مدت دو ماه یعنی 60 روز تقریباً 40 هزار افغانی آمده، نه شرکت است نه کدام کمپنی، بلکه خانه است، مصرف ما این بود که در زمستان فقط بعضی اوقات بخاری روشن می کردیم او هم بعضی اوقات زیاد نه.»

از سوی دیگر یک تعداد از باشندگان شهر کابل می گویند که برای دریافت میتر برق ماه ها در عقب ساختمان شرکت برشنا انتظار می کشند.

به گفته این معترضان، کارمندان این شرکت برای حل مشکلات شان همکاری نمی کنند:
« نام من خان عبدالمختار است دو ماه و ده روز شده که دویده می روم می گویند امروز بیا و یا فردا، این چی رقم دولت است چی رقم قانون است، مشکل ما را حل نمی کند ما نفرت داریم از این دولت بخدا نفرت داریم، این فورم های ما در دست ماست می گویند امروز بیا، فردا بیا.»

انتقادات از بی توجهی کارمندان شرکت برشنا در حالی مطرح می شود که نیازمندی به برق در شهر کابل هر روز بیشتر می شود.

طی سال های اخیر شهر کابل وسعت یافته و در مناطق دور دست این شهر شهرک های رهایشی و خانه های خود سر اعمار شده است.

توسعه شهر کار های برشنا شرکت را با چالش مواجه کرده و در بسیاری از موارد مردم از عدم توجهء این شرکت به گسترش برق در مناطق شان نیز شکایت می کنند.

در گذشته مسوولیت توزیع برق و جمع آوری صرفیه برق یکی از وظایف وزارت انرژی و آب بود اما طی سال های گذشته مسوولیت این کار به شرکت برشنا سپرده شده است.

مسوولان این شرکت برخی از مشکلات مردم شهر کابل را تایید کرده می گویند که در حال حاضر با یک سلسله مشکلات تخینکی مواجه اند.

میرویس عالمی رییس تجارتی شرکت برشنا در صحبت با رادیو آزادی گفت:

« در شرکت برشنا تقاضا فوق العاده بلند است اما عرضه به نسبت بعضی از مشکلات تخنیکی که وجود دارد ما شاید نتوانیم خدمات را به شکل که ایجاب می کند ارایه کنیم، در هر مارکیت اقتصادی زمانیکه تقاضا بلند شود و عرضه کم شود، اختلالات در مارکیت بوجود می آید، به نسبت مشکلات تخنیکی که داریم نمی توانیم 5 فامیل حتی 10 فامیل را از امکانات تخنیکی خود برق بدهیم.»

در حال حاضر بخش اعظم برق افغانستان به خصوص شهر کابل از برق وارداتی کشور های ازبکستان، ترکمنستان و ایران تمویل می گردد.

در سال های گذشته حکومت افغانستان به کمک مالی جامعه جهانی قرار داد خرید برق را با این کشور ها به امضا رساند.

برخی از کارشناسان افغان این کار حکومت را به شدت انتقاد می کنند و می گویند که طی یازده سال گذشته باید دولت مردان افغان در قسمت اعمار بند های برق تلاش می کردند.

این کارشناسان می گویند که در بسیاری از ولایات افغانستان دریا های مناسب برای اعمار بند برق وجود دارد و باید حکومت برای اعمار بند برق تلاش کند.

اما مقام های وزارت انرژی و آب افغانستان می گویند که برای اعمار هر بند در کشور ملیارد ها دالر نیاز دارد که پرداخت این پول از توان حکومت نیست.
XS
SM
MD
LG