لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

نظریات کارشناسان در مورد اجلاس سه جانبه در بروکسل


بعضی از کارشناسان مسایل سیاسی در افغانستان در ارتباط به نتایج این اجلاس سه جانبه خوشبین اند. آنها راه اندازی این نشست را برای بهبود روابط کابل و اسلام آباد با اهمیت توصیف می کنند.

حاجی سید داوود یکی از این کارشناسان می گوید که برگزاری این نشست سه جانبه می تواند یک سرآغازی خوب برای دوام بحث ها میان افغانستان، پاکستان و امریکا باشد.

« من فکر می کنم جلسه که دیروز در بلجیم صورت گرفت یک مقدمه یا آغازی است که در نشست های آینده یک در را باز می کند میان پاکستان، افغانستان و امریکا. گفته می توانیم که یک قدم خوب بوده و آن را به فال نیک می گیریم. از اینکه اگر این سه کشور مشکلات خود را در قدم اول با هم حل بسازند برای صلح و تفاهم آینده بین افغان ها یک زمینه سازی می شود. »

آقای سید داوود علاوه کرد که امریکا تلاش می کند تا در آستانه خروج سربازانش از افغانستان، روابط کابل و اسلام آباد بهبود یابد زیرا به گفته وی ایالات متحده درک می کند که در موجودیت تنش در روابط افغانستان و پاکستان امنیت در منطقه تامین نخواهد شد.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان، اشفاق کیانی لوی درستیز پاکستان و جان کری وزیر خارجه امریکا به روز چهارشنبه در اجلاس سه جانبه میان این سه کشور در شهر بروکسل اشتراک کردند.

فایق واحدی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به روز پنجشنبه در صحبت مختصر با رادیو آزادی در مورد مسایل مورد بحث در این مجلس گفت:

« طوریکه شما در جریان هستید، رییس جمهور افغانستان روز گذشته در شهر بروکسل بلجیم در جلسه سه جانبه میان افغانستان و پاکستان و امریکا شرکت کرد.
در نشست سه جانبه مشخصاً بر علاوه مسایل مورد علاقه روی روابط دو جانبه میان افغانستان و پاکستان و مسایل دیگر منطقوی به گونه مفصل بحث و گفتگو صورت گرفت. »


پیش از این هم نشست های سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و امریکا و هم چنان میان افغانستان، پاکستان و بریتانیا برگزار شده اند.

پوهاند ودیر صافی کارشناس مسایل سیاسی به این باور است که با راه اندازی این نشست ها هدف مطلوب در صورتی حاصل خواهد شد که گام های عملی در راستای چیزیکه تعهد می گردد برداشته شود.

« عملاً از طرف پاکستان کدام حسن نظری برای بهبود روابط بعد از نشست سه جانبه در لندن دیده نشده است.
با این نشست ها نمی توان روابط همه جانبه برقرار شود و حل گردد، این به عمل خود دولت ها مربوط است که افغانستان و پاکستان که چقدر در کدام سرحد و اندازه به منافع هر دو طرف احترام می کنند و توافق می نمایند و یک راه را که راه صلح است و راه بهبود هر دو کشور در آینده باشد در پیش می گیرند. »


جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در ختم این اجلاس سه جانبه اعلام کرد که پیشرفت های در بحث ها میان رییس جمهور کرزی و جنرال اشفاق کیانی صورت گرفته است اما در مورد جزییات ارایه نکرد.

این نشست در حالی برگزار شد که به اساس گزارش ها روابط کابل و اسلام آباد در این اواخر به دلیل پرتاب راکت از خاک پاکستان بر مناطق شرقی افغانستان و ایجاد دروازه سرحدی از سوی اردوی پاکستان در ولسوالی گوشته ولایت ننگرهار پر تنش بوده است.

مقام های افغان به تازه گی با شکایت از پاکستان گفتند که این کشور به جای همکاری صادقانه در پیشبرد تلاش های صلح در افغانستان روند صلح را سبوتاژ می کند.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG