لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

خشونت علیه ژورنالستان در افغانستان افزایش یافته است


تهدید و خشونت علیه ژورنالستان در افغانستان افزایش یافته است. باساس گزارش گزارشگران بدون سرحد، از آغاز سالجاری به این طرف، ژورنالستان حد اقل 30 بار توسط مقام های محلی، پولیس مورد تهدید وحمله فزیکی قرار گرفته اند که ازین جمله 10 مورد آن در 10 روز گذشته بوده است.

در راپور گزارشگران بدون سرحد گفته شده، مقامهای حکومت افغانستان باید تلاشهای شانرا در حمایت از ژورنالستان و در جواب خشونت ها و تهدید های طالبان، دشمنان آزادی بیان وسایر گروپهای فشار دو چند بسازند. چنانچه در22 ماه اپریل در ولایت هرات بالای موتر علی اضغر یعقوبی رادیو ژورنالست رادیو مژده حمله صورت گرفت و وی زخمی وبه شفاخانه انتقال داده شد.

همچنان احمد ندیم غوری یک ژورنالست مستقر در ولایت غور بتاریخ 17 ماه اپریل بخاطر انتقاد از روشها و عملکرد های عنعنوی وهمچنان ابراهیم محمدی ژورنالست که با رادیو فریاد ورادیوی ملی در ولایت فراه کار مینماید بتاریخ 13 ماه اپریل چندین بار از طرف طالبان تهدید به مرگ شده اند.

بنوشته راپور ژورنالستان بدون سرحد، تنها طالبان منبع تهید علیه ژورنالستان نیستند، بلکه قدرتمندان وکارمندان دولتی هم در مرکز و هم درلایات افغانستان ژورنالستان رامورد تهدید وارعاب قرار میدهند.

ولی آرین که با تلویزیون طلوع کار مینماید بتاریخ 20 ماه اپریل از طرف یک قوماندان تهدید بمرگ شد. این تهدید بخاطری صورت گرفت که ولی آرین راجع به قتل سه نفر دریک دعوت شخصی که در ولایت پروان صورت گرفته بود گزارش داده بود. یکی از قاتلین مضنون وابستگان این قوماندان بوده است.

نصیر احمد صادق مالک تلویزیون 1 بتاریخ 20 ماه اپریل در ولایت تخارمورد حمله فزیکی پولیس قرار گرفت. خلاصه که خشونت وتهدیدعلیه ژونالستان اخیرا افزایش یافته است.

در راپورگزارشگران بدون سرحد گفته شد، هرچند که حکومت افغانستان تضمین کننده مواد قانون اساسی است ونباید که سانسور را اجازه بدهد، اما برای دومین بار در ظرف کمتر از دوماه، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان به وزارت اطلاعات و فرهنگ هدایت داده تا از پخش فلم ها که بگفته او مخالف ارزشهای جامعه افغانستان میباشد خود داری شود.

در راپور گفته شده که شورای علمای افغانستان از نفوذ خود استفاده می نماید تا حامد کرزی را وادار بسازد به بهانه دفاع از ارزش های اسلامی بالای رسانه ها وژورنالستان قوانین سرکوب کننده وضع کند که این کار با مسولیت های یک حکومت دموکراتیک سازگار نمی باشد.
XS
SM
MD
LG