لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

محمد باقر قالی باف می خواهد رییس جمهور آینده ایران شود


محمد باقر قالی باف شاروال تهران
محمد باقر قالی باف شاروال تهران
محمد باقر قالی باف کاندید ریاست جمهوری ایران، آیا یک شخص افراط گرا است یا معتدل؟ این در ظاهر امر مربوط است به شنوندگان او. اما اخیراً دو نقل قول یا بیان کاملاً متفاوت از نقش او در ارتباط به سرکوبی تظاهر کنندگان در ویب سایت ها به نشر رسیده است.

قالی باف شاروال فعلی تهران و سابق قوماندان نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب چند هفته قبل در یک بیان در حضور محصلین بسیجی گفت: او شخصاً محصلین را در سال 1999 در تهران با چوب لت و کوب کرده و از شورای عالی امنیت ملی اجازه بدست آورده تا محصلین را در تظاهرات سال 2003 میلادی مورد حمله قرار بدهد.

اما چند هفته بعد تر در یک محفل دیگر با محصلین پوهنتون شریف در تهران در مورد حادثه سال 2003 میلادی بیانات متفاوت اظهار داشت و گفت، به او دستور داده شد تا بالای تظاهر کنندگان فیر کند، اما او ازین دستور ابا ورزید.

تحلیلگران می گویند: نقش قابل توجه قالی باف در سرکوبی محصلین اینست که اعتبار نامه محافظه کاری خود را می خواهد صیقل بدهد تا موافقت علی خامنه ای رهبر مذهبی را در انتخابات بدست بیاورد.

قالی باف بعد از انتخابات گذشته در محفل محصلین بسیجی راجع به سرکوبی تظاهرات سال های 1999، 2003 و 2009 گفت:

« در سیزدهم ماه می زمانیکه قالی باف با محصلین پوهنتون شریف در تهران صحبت می کرد گفت: دیگران دستور حمله را صادر کردند اما وی از عملی کردن آن خود داری نمود.»

متن بیانات قالی باف با شاگردان بسیجی بار نخست در ویب سایت مخالفین "کلمه" به نشر رسید. درین ویب سایت گفته شده که قالی باف این اظهارات را در محفل شاگردان بسیجی به صورت خصوصی، اما در محفلی با محصلین پوهنتون شریف به صورت علنی بیان داشته است.

هادی قایمی مدیر اجراییوی کمپاین انتخاباتی به بخش رادیو فردا رادیو آزادی گفت: گروپ او راجع به صحت ثبت آدیو «audio» اطمینان دارد.

قالی باف راجع به این موضوع جنجال بر انگیز خاموش است، اما پرویز اسماعیلی سخنگوی کمپاین انتخاباتی او به آژانس خبری نیمه دولتی مهر گفت: در جریان وظایف او بحیث قوماندان پولیس ملی، حتی یک گلوله هم بالای محوطه پوهنتون فیر نشده است.
XS
SM
MD
LG