لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

رفسنجانی بخاطر کبر سن شاید از لست کاندیداتوری حذف شود


علی اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهور سابق
علی اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهور سابق
اظهارات اخیر یک عضو شورای نگهبان ایران راجع به کاندید شدن علی اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهور سابق این کشور برای پست ریاست جمهوری، شک و تردید های را بوجود آورده است.

عباس علی کد خدایی سخنگوی شورای نگهبان ایران، کبر سن، سابقه و ثروت شخصی هاشمی رفسنجانی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: او یک تهدید جدی برای نظام خواهد بود.

حتی قبل از این که هاشمی رفسنجانی این مرد 78 ساله، نامزدی خود را در اوایل این ماه اعلان نماید، طرفداران علی خامنه ای رهبر مذهبی ایران گفتند، بخاطر کبر سن، رفسنجانی نباید خود را در انتخابات ریاست جمهوری کاندید نماید.

سخنگوی شورای نگهبان در یک مصاحبه با تلویزیون العلم گفت: برای کاندید های که از لحاظ جسمی ضعیف باشند اجازه داده نخواهد شد در انتخابات ریاست جمهوری کاندید شوند.

هر چند او در این مصاحبه از رفسنجانی نام نبرد، اما این بیانات او فقط چند ساعت قبل از آن صورت گرفت که شورای نگهبان فهرست نهایی کاندید ها را تصویب نماید.

ویب سایت محافظه کار «الف» که گفته می شود مربوط به احمد توکلی یک عضو پارلمان ایران است ادعا نمود که رفسنجانی در شرف سلب صلاحیت قرار دارد.

این ویب سایت همچنان گفته است، اکثریت اعضای شورای نگهبان فکر می کنند که رفسنجانی دارای شرایط لازم نمی باشد.

اما علی مطهری عضو پارلمان ایران که در کمپاین انتخاباتی برای رفسنجانی فعالیت می نماید، به این افواهات عکس العمل نشان داده و گفته است، سلب صلاحیت کردن رفسنجانی اصول نظامی مذهبی ایران را زیر سوال می برد، زیرا به گفته او رییس جمهور سابق، بزرگ ترین نقشی در انقلاب اسلامی سال 1979 بازی کرده است.

مطهری همچنان گفته است، رفسنجانی برای پست ریاست جمهوری کاملاً شایسته است ودر عین حال می پرسد، چه کسی می داند که رفسنجانی توانایی جسمی برای اداره مملکت ندارد؟ آیت الله احمد جنتی رییس شورای نگهبان در هفته گذشته گفته بود، رییس جمهور آینده نباید موتر بنز سوار شود. رفسنجانی هنگام ثبت نام برای انتخابات 14 ماه جون به موتر مرسدیز بنز آمده بود.

جنتی به روز هفدهم ماه می در هنگام موعظه نماز جمعه در تهران، بدون گرفتن نام رفسنجانی گفت، رییس جمهور آینده باید سبک زندگی متعادل داشته باشد و در موتر مرسیدز بنز گشت و گذار نکند.

مطهری اظهارات جنتی را مورد انتقاد قرار داده و آن را عوام فریبی عنوان کرد.

قرار است شورای نگهبان فهرست کاندید های ریاست جمهوری را به روز سه شنبه به وزارت داخله بسپارد. وزارت داخله بعداً به تاریخ 23 ماه می فهرست نهایی را اعلان می نماید.
XS
SM
MD
LG