لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۶

ایران: رفسنجانی و رحیم مشایی از فهرست کاندید ها حذف شدند


شورای نگهبان ایران نام های علی اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهور سابق و اسفندیار رحیم مشایی یک معتمد و رییس سابق دفتر احمدی نژاد را از فهرست کاندید های ریاست جمهوری یازدهم ماه جون ایران حذف نمود تا زمینه برای آوردن یک وفادار به نظام مذهبی به قدرت هموار شده باشد.

تحلیلگران می گویند، حذف نام رحیم مشایی قبلاً انتظار می رفت زیرا او یک شخص آزاد اندیش بود و حلقات داخل نظام او را برای انقلاب اسلامی خطر احساس می کردند. اما حذف نام رفسنجانی شخصیکه از سال 1989 تا 1997 بحیث رییس جمهور ایران بوده از یک طرف ضربه محکم به اعتبار انتخابات چهاردهم ماه جون است و از سوی دیگر ماهیت استبدادی رو به افزایش نظام اسلامی ایران را به نمایش می گذارد.

علی رضا نادر تحلیلگر در موسسه تحقیقاتی رند (Rand Corporation ) می گوید، موضع و موقف رفسنجانی روی بسیاری مسایل با خط نظام یک سان نبود و به حیث یک تهدید تلقی می گردید:

« تصمیم شورای نگهبان نشان می دهد که رفسنجانی، شخصی که یک پایه انقلاب در ایران و یک موسس جمهوری اسلامی است در داخل نظام سیاسی به مخالفت ها روبرو می باشد. این همچنان نشان می دهد که جمهوری اسلامی تا چه حد به به حیث یک نظام بسته و استبدادی سیاسی تبدیل شده است، حتی تا جایکه به رفسنجانی یکی از چهره های کلیدی اجازه نمی دهد خود را در انتخابات ریاست جمهوری کاندید نماید.»

روزبه ابراهیمی یک ژورنالست ایرانی مستقر در نیویارک به این باور است که منع قراردادن رفسنجانی در انتخابات ماه جون یک نقطه برگشت برای جمهوری اسلامی است.

هر چند رفسنجانی تا هنوز عکس العمل به این تصمیم شورای نگهبان نشان نداده است، اما حذف نام او بسیاری ایرانی ها را مایوس خواهد ساخت که فکر می کردند او یگانه انتخاب قابل قبول در انتخابات ماه آینده می باشد.

مهرزاد بروجردی، مدیر مطالعات امور شرق میانه در پوهنتون سیراکیوز امریکا می گوید: تصمیم مبنی بر سلب صلاحیت رفسنجانی، احتمالاً خلا میان نظام و بخشی از نفوس را عمیق تر بسازد.

علی مطهری یک عضو پارلمان قبل از اعلان فهرست نهایی از سوی وزارت داخله ایران هوشدار داد که بیرون کردن نام رفسنجانی از فهرست کاندید های انتخاباتی، اصول اساسی نظام اسلامی را زیر سوال قرار می دهد.

شورای نگهبان جمعاً هشت کاندید را برای انتخابات ریاست جمهوری تصویب نمود و فکر می شود که سعید جلیلی یکی از رقابت کننده های پیشقدم باشد.
XS
SM
MD
LG