لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

کریمی: من هر قدم افغانستان را نمی توانم زیر پوشش گیرم


شیر محمد کریمی لوی درستیز اردوی افغانستان
شیر محمد کریمی لوی درستیز اردوی افغانستان
واشنگتن پست
روزنامه واشنگتن پست در باره مشکلاتی که پس از خروج قوای بین المللی از افغانستان قوای این کشور در برخی جوانب به آن روبرو خواهد شد یک مطلب نشر کرده است.

روزنامه از شیر محمد کریمی لوی درستیز اردوی افغانستان نقل قول کرده که می گوید:
« من هر قدم این کشور را نمی توانم زیر پوشش قرار دهم چون تعداد عساکر ما کم است. »

واشنگتن پوست با درنظرداشت کاهش سربازان خارجی و افزایش تلفات اردوی ملی افغانستان می نویسد:
نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا سال گذشته 800 قرارگاه در افغانستان داشتند ولی اکنون شمار آن به صد قرار گاه کاهش یافته است و تا ماه فبروری آینده به پنجاه قرار گاه خواهد رسید.

نویسنده مقاله می گوید، بسیاری از قرار گاه های که نیروهای خارجی آن را ترک گفته اند به نیروهای افغان سپرده نشده اند. روزنامه از قول شماری از قوماندانان ارشد امریکایی و افغان می نویسد که نیروهای افغان در چندین منطقه برای عملیات از قرارگاهای خود دور رفته مراکز طالبان را از بین برده اند. ولی پس از خاتمه عملیات حکومت نتوانسته این مناطق مهم را نگهداری کند.

واشنگتن پست از قول جنرال جوزیف دانفورد قوماندان قوای امریکا وناتو در افغانستان می نویسد که حفاظت امنیت در جای که مشکل رهبری در آن وجود داشته باشد کمبودی های داشته است. او می گوید، در مناطقی که از سوی نیروهای افغان از وجود مخالفان تصفیه می شوند باید گام دوم و سومی برداشته شود.

روزنامه می نویسد، تلفات ماهانه نیروهای امنیتی افغانستان اکنون در حدود چهار صد نفر می باشد و مخالفان مسلح هم نسبت به پیش بینی های قبلی بیشتر فعال می باشند.

روزنامه می افزاید، هرچند نیروهای افغان کفایت، تعهد، و لیاقت بیشتر از خود نشان داده اند ولی هنوز نتوانسته اند، خالیگاهای را پر کنند که از خروج قوای بین المللی به میان آمده است.

روزنامه می نویسد که با خارج شدن عساکر بین المللی منابع کمک نیروهای افغان چون تخلیه طبی از میدان جنگ و حمایت هوایی نزدیک هم کاهش یافته است.

واشنگتن پست از قول جنرال شیر محمد کریمی لوی درستیز اردوی ملی افغانستان می نویسد که او در باره معنویات عساکر خود به خاطر نگرانی دارد که تلفات افزایش می یابد و در انتقال هوایی زخمیان احیاناً تاخیر صورت می گیرد.

قوماندانان امریکایی می گویند، اکنون برای آنها مشکل است که حمایت هوایی به موقع به نیروهای افغان فراهم کنند چون تماس و تفاهم میان نیروهای افغان و خارجی و عملیات مشترک آنها کاهش یافته است.


لاس انجلس تایمز
روزنامه لاس انجلس تایمز هم در باره توانایی و مشکلات نیروهای افغان پس از خروج قوای بین المللی از این کشور نوشته است.

روزنامه از یک کندک اردوی ملی افغانستان به رهبری دگروال حمیدالله کوهدامنی در ولایت میدان وردگ حکایت می کند.

روزنامه لاس انجلس تایمز می نویسد، کانگرس امریکا برای تشکیل و تجهیز اردوی ملی افغانستان 51 ملیارد دالر تصویب کرده است ولی دگروال حمیدالله هنوز هم نمی تواند موترهای زره پوش نوع هموی خود را ترمیم کند.

روزنامه می افزاید که امریکا به کندک دگروال حمیدالله 46 عراده موتر زره پوش نوع هموی داده است ولی اکنون تنها شانزده آنها فعال هستند.

روزنامه در ضمن بیان موفقیت ها و مشکلات روزمره دگروال کوهدامنی این را هم می گوید که او اکنون 90 فیصد عملیات کندک خود را خود سازماندهی می کند.
XS
SM
MD
LG