لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

«نیروهای امریکایی در آیندهء نزدیک افغانستان را ترک نمی کنند»


کامن دریمز
نشریهء کامن دریمز در تازه ترین شماره اش مقالهء نشر کرده که عنوان آنست «نیرو های امریکایی در آیندهء نزدیک از افغانستان بیرون نمی شوند»

کامن دریمز درین گزارش به سخنان جیمز دابنز نمایندهء خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان اشاره کرده که گفته است، سربازان امریکایی فراتر از سال 2014 شاید در افغانستان باقی بمانند.

به نوشتهء کامن دریمز، دابنرز در حالی این سخن را می گوید که نیویارک تایمز هفتهء گذشته گزارش داد که بارک اوباما بالای خروج همهء سربازان امریکایی از افغانستان غور می کند.

نشریه به نقل از جیمز دابنز نوشته که به مجلس سنای امریکا گفته است: «امریکا به همکاری های درازمدتش با افغانستان ادامه می دهد، در حقیقت افغان ها به ما نیاز دارند و ما تعهد کرده ایم که آنجا خواهیم ماند.»

گاردین
روزنامهء گاردین در گزارشی سخنان تند دیوید ملیبند وزیر خارجهء پشین بریتانیا در بارهء ناکامی جامعهء جهانی در عراق و افغانستان را بررسی کرده است.

گاردین می نویسد، ملیبند درین سخنرانی خیلی تند و بی پردهء خود گفت: «محاسبهء کلی از وضعیت عراق کاملاً منفی بود و به نظر می رسد که افغانستان نیز پس از خروج سربازان بین المللی ممکن درگیر یک جنگ داخلی چندین ساله شود.»

به نوشتهء گاردین، ملیبند گفته است، ناکامی در عراق و افغانستان سبب شده است تا کشور های جهان در بارهء سوریه با هم اختلاف پیدا کنند.

دیوید ملیبند این سخنان را پیش از آنکه ریاست کمیتهء بین المللی نجات را در نیویارک عهده دار شود، گفته است.

به نوشتهء گاردین، ملیبند با تاکید گفته است، جامعهء جهانی که در ده سال گذشته بالای نیروی نظامی بیش از حد اتکا کرده و در بخش سیاسی و دیپلوماسی سرمایه گذاری نکرده است، باید به جای ترک کردن افغانستان، از اشتباه های خود بیاموزد.

گاردین می نویسد، ملیبند از افغانستان و عراق یک تصویر تاریک ترسیم کرده و گفت:
«عراق و افغانستان سربازان امریکایی و دیگر کشور های غربی را بیشتر از جنگ جهانی درگیر خود ساخته اند و این کشور ها از نگاه بشری، مالی و سیاسی بهای بلندی درین دو کشور پرداخته اند.»

به نوشتهء گاردین، در هر دو کشور جنگ زده، نشانه های از یک آیندهء درخشان را خیلی به مشکل می توان دید. در عراق جنگ به ساده گی پیروز شد اما صلح این کشور هم خیلی به جنگ شباهت دارد.

گاردین می نویسد، در افغانستان و پاکستان تهدید القاعده خیلی کاهش یافته است اما سرنوشت این کشور ها هنوز هم روشن نیست.
XS
SM
MD
LG