لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۶

«بارک اوباما از حامد کرزی مایوس شده است»


روزنامهء ورلد پالتیکس ریویوWorld Politics Review در گزارشی خروج سربازان امریکایی از افغانستان را بررسی کرده است.

در این گزارش آمده است، هر چند تحولات در مصر و سوریه و داستان ادوارد سنودن افشاگر فراری اسناد استخباراتی امریکا توجه رسانه ها را به خود جلب کرده اند، اما باز هم مسالهء افغانستان که به نظر می رسید قصهء دیروز است، در صدر خبر ها جا دارد.

ورلد پالتیکس یویو می نویسد، در مسالهء خروج سربازان امریکایی از افغانستان، رییس جمهور امریکا بارک اوباما بالای انتخاب های دیگر غور می کند.

به نوشتهء روزنامه، گزارش ها می رسانند که بارک اوباما از رییس جمهور افغانستان مایوس شده و در بارهء خروج همهء سربازان امریکایی از افغانستان فکر می کند.

اما نیویارک تایمز به انتخابات سال آینده در افغانستان توجه کرده است.

عنوان این مقالهء نیویارک تایمز است «افغانستان با قانون جدید به انتخابات نزدیک می شود.»

نیویارک تایمز می نویسد، با توشیح قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون انتخابات توسط حامد کرزی، این نگرانی ها تا حدی رفع شدند که ممکن انتخابات ریاست جمهوری به تعویق بیافتد و یا هم هیچ برگزار نشود.
به نوشتهء این روزنامه، دیپلومات های امریکایی و اروپایی که کشور های شان مصارف حکومت و نیرو های امنیتی افغانستان را می پردازند، نگران بودند که ممکن حامد کرزی پیش از آغاز مرخصی های پارلمان این قانون را توشیح نکند.

روزنامهء امریکایی والستریت ژورنال نیز به انتخابات افغانستان و توشیح قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون انتخابات پرداخته است.

روزنامه به نقل از نادر نادری رییس فیفا یا نهاد انتخابات آزاد و عادلانهء افغانستان نوشته که گفته است: « توشیح این قانون ابهامات موجود را از بین برد.»

نادری می گوید:
«این قانون به کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی صلاحیت می دهد تا بنیاد مستحکم داشته باشد و به این ترتیب خیلی آزادانه عمل کند.»

والستریت ژونال نوشته است، ناظران افغان و بین المللی هشدار داده اند که برای برگزاری انتخابات فرصت اندک باقیست. پروسهء نام نویسی رای دهنده ها در ماه گذشته آغاز شد و در نظر است تا خزان امسال کاندید های پُست ریاست جمهوری، رسماً نامزدی خود را اعلام کنند.
XS
SM
MD
LG