لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

«رهبران افغان و امریکا باید بازی با آیندهء افغانستان را پایان دهند»


ایکانومیست
مجلهء ایکانومیست در تازه ترین شماره اش گزارشی نوشته است در بارهء گزینهء احتمالی صفر ساختن تعداد سربازان امریکایی در افغانستان، عنوان این گزارش است، «چرا گزینهء صفر یک گزینه نیست؟»

نویسندهء مقاله پیشنهاد می کند که حامد کرزی و بارک اوباما باید بازی با آیندهء افغانستان را پایان دهند.

درین مقالهء ایکانومیست آمده است: «اگر افغان ها واقعاً برای بارک اوباما و حامد کرزی اهمیت می داشتند، این دو رهبر شانه به شانه کنار هم می ایستادند و به مردم در بارهء امنیت افغانستان پس از خروج سربازان امریکایی در سال 2014 اطمینان دوباره می دادند، اما در عوض جر و بحث ها میان آنان فضای (سیاسی) افغانستان را زهرآگین می سازد.»

به باور نویسندهء این مقالهء ایکانومیست، این نوع برخورد اوباما و کرزی با قضیهء افغانستان می تواند در درازمدت پیامد های خیلی فاجعه بار داشته باشد.

ایکانومیست می نویسد، پیامد بی درنگ این جرو بحث ها بسته شدن دفتر طالبان در دوحه پایتخت قطر بود.

به نوشتهء مجله، به طالبان اجازه داده شد تا بیرق رژیم شان را بالای این دفتر برافرازند و صاحب دفتری مشابه به سفارت امارت اسلامی افغانستان شوند.

ایکانومیست می نویسد، تا حال روشن نیست که چه کسی مقصر این کار است.
در ادامهء مقاله آمده است که حامد کرزی به سرعت عمل کرد و در مخالفت با گشایش دفتر طالبان به این شیوه مذاکرات بالای پیمان امنیتی با واشنگتن را به حالت تعلیق در آورد. این پیمان سرنوشت حضور سربازان امریکایی پس از سال 2014 در افغانستان را روشن می سازد.

به نوشتهء ایکانومیست، یک کنفرانس ویدیویی میان بارک اوباما و حامد کرزی نیز نتوانست تنش میان دو کشور را پایان دهد و سر انجام قصر سفید اشاره کرد که روند خروج سربازانش از افغانستان ممکن تیز تر شود و صفر ساختن تعداد سربازان امریکایی در افغانستان، یعنی همان "گزینهء صفر" واقعآ ممکن است.

در سطر های پایانی این مقاله می خوانیم که نویسنده پیشنهاد می کند، آقای کرزی باید این بازی را پایان دهد. ضرب الاجل برای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن خیلی نزدیک است. مذاکرات باید آغاز شوند و آقای کرزی باید در بارهء اینکه امریکا با افغانستان چه تعهدی کرده می تواند، واقع بین باشد.

والستریت ژورنال
اما روزنامهء والستریت ژورنال به روابط میان کابل و اسلام آباد توجه کرده و در مقالهء سفر آیندهء سرتاج عزیز رییس جدید پالیسی های خارجی پاکستان به افغانستان را بررسی کرده است.

سرخط این مقالهء والستریت ژورنال است، « رییس پالیسی خارجی نواز شریف، قصد دارد روابط با افغانستان را ترمیم کند.»

والستریت ژونال با سرتاج عزیز مصاحبهء اختصاصی داشته و درین مقاله از او نقل قول کرده که گفته است پاکستان خواهان داشتن رابطهء خوب و مثبت با افغانستان است.

به باور نویسندهء این مقاله، برای هر نوع مصالحه در افغانستان، روابط خوب میان کابل و اسلام آباد یک شرط حتمیست.
XS
SM
MD
LG