لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

دیپلومات های افغان از سوی استخبارات ایران آزار و اذیت می شوند


گزارش ها می رسانند که شبکه های استخباراتی ایران با دیپلومات های افغان در این کشور برخورد نادرست می کنند.

مسوولان کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه افغانستان می گویند، در رابطه به برخورد نادرست ادارات استخباراتی ایران با دیپلومات های افغان مقیم در آن کشور به آنان هم شکایت های رسیده است.

داکتر زلمی زابلی رییس این کمیسیون به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که این گونه شکایات را با وزارت امور خارجهء افغانستان هم در میان گذاشته اند.

اما به گفته وی این وزارت تا اکنون در مورد توجه جدی نکرده است.

این که حلقات استخبارت ایرانی با دیپلومات های افغان در آن کشور چگونه برخورد می کنند، آقای زابلی در مورد گفت:

« مسوولین استخباراتی که در تهران اند از چندین سال بدین سوء در مقابل دیپلومات های افغان مقیم تهران و سفارت ما در این کشور رویه خیلی خشن را اختیار کرده اند.
آنها می خواهند که اعمال نفوذ بکنند و به ما نشان دهند که با سفارت افغانستان مقیم تهران به مثل یک اداره بسیار کوچک تهران با آنان برخورد می کنند.
وزارت خارجه ما علیه برخورد ناشایسته مسوولین تهران شکایتی را درج کند نه رییس و جمهور و نه وزیر خارجه در مورد آنها رسیدگی نمی کنند.»


در عین حال آقای زابلی می گوید، خاموشی حکومت افغانستان سبب شده است که ایران با مهاجرین افغان و حتی دیپلومات های این کشور به رفتار نادرست اش هم چنان ادامه دهد.

ایران تنها با دیپلومات های افغانستان برخورد نادرست ندارد بلکه در چند سال گذشته ده ها زندانی افغان را نیز اعدام کرده و گفته می شود سلسلهء این اعدام ها هنوز هم ادامه دارند.

هر چند مقام های ایرانی همواره گفته اند که آنان افغانها را به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام کرده اند، اما سازمان های حقوق بشر انتقاد می کند که روند اعدام زندانیان افغان در ایران عادلانه نبوده است.

در مورد برخورد نادرست ایران با دیپلومات های افغان یک هفته نامه چاپ کابل نیز گزارشی را به نشر رسانده است.

هفته نامهء حق چاپ کابل در شمارهء اخیرش به نقل از دیپلومات های افغان در ایران نوشته است، بعضی اوقات زمانیکه آنان با اعضای خانواده شان از خانه بیرون می شوند، از سوی جاسوسان ایرانی تعقیب می گردند و بعضی اوقات توهین نیز می شوند.

هفته نامهء حق، نام این دیپلومات های افغان را افشا نکرده اما احمد ضیا رحیمزی مدیر مسوول این هفته نامه به رادیو آزادی گفت که آنان در این زمینه اسناد دارند:

« دیپلومات های افغان و کارمندان سفارت افغانستان در تهران توسط مقامات و به خصوص استخبارات ایران شدیداً تحت فشار قرار دارند، ما صدا های این دیپلومات ها را داریم که برای ما شکایت کرده اند که مقامات ایرانی آنها را آزار و اذیت می کنند و از هیچ نوع مصئونیت دیپلوماتیک برخوردار نیستند، نه تنها خود این دیپلومات ها بلکه اعضای فامیل شان وقتی که از خانه خارج می شوند مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.»

خواستیم دید گاه وزارت خارجهء افغانستان را در این زمینه نیز داشته باشیم اما با وجود تماس های مکرر تلیفونی کسی در این وزارت حاضر به گفتگو با ما نشد.

برخی از آگاهان امور تعقیب دیپلوماتان افغان و توهین آنان از سوی ادارات استخباراتی ایران در آن کشور را خلاف قوانین بین المللی می خوانند.

آنان تاکید دارند، تا زمانی که حکومت افغانستان در این زمینه اقدام نکند، این مشکل همچنان پا بر جا خواهد بود.

مقام های ایرانی تا اکنون در رابطه به این گزارش ها تبصرهء نکرده اند.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG