لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۴

حامد کرزی: ستره محکمه فیصله کند که تصمیم ولسی جرگه قانونی است یا نه؟


نیویارک تایمز
روزنامه نیویارک تایمز می نویسد: هرچند ولسی جرگه افغانستان روز دوشنبه وزیر داخله مجتبی پتنگ را سلب اعتماد کرد ولی رییس جمهور کرزی این فیصله را نپذیرفت و گفت که ستره محکمه باید فیصله کند که این تصمیم ولسی جرگه قانونی است یا نه.

نیویارک تایمز می افزاید که گشترش حملات طالبان یک نگرانی عمده ولسی جرگه بود. وزیر داخله قبل از فیصله ولسی جرگه گفت که در 4 ماه گذشته که مصادف با حملات بهاری طالبان می باشد بیش از دو هزار و هفت صد پولیس کشته شده اند.

مجتبی پتنگ همچنین افزود با وجود برنامه ملل متحد برای خلع سلاح افراد و گروهای غیر مسوول که از سال 2002 به راه انداخته شده، دوصد و هفتاد هزار میل اسلحه بدون مجوز در افغانستان وجود دارد.


وال ستریت ژورنال
روزنامه وال ستریت ژورنال هم در باره جلسه روز دوشنبه ولسی جرگه که به سلب صلاحیت وزیر داخله منجر شد یک تبصره نشر کرده است.

روزنامه می نویسد: این اقدام ولسی جرگه باعث یک بی ثباتی دیگر در افغانستان خواهد شد. جنرال مجتبی پتنگ باید تا زمانیکه کسی دیگر از سوی رییس جمهور کرزی به وزارت داخله پیشنهاد می شود به حیث سرپرسرت وزیر کار خود را ادامه دهد.

ولی روزنامه وال ستریت ژورنال می نویسد که رییس جمهور کرزی در چندین مورد سرپرست وزیران را بیشتر از یک ماه که میعاد قانونی می باشد در وظایف شان نگه داشته است.

روزنامه می افزاید که سلب صلاحیت مجتبی پتنگ در یک زمان بسیار حساس برای افغانستان صورت گرفت. انتخابات بهار سال آینده پیشرو است و وزارت داخله برای تامین امنیت این انتخابات به شدت تلاش می کند.


کریسچین ساینس مانیتور
در حالی که روزنامه های نیویارک تایمز و وال ستریت جورنال در باره سلب صلاحیت وزیر داخله نوشته اند، روزنامه کریسچین ساینس مانیتور یک موضوع متفاوت را دنبال کرده که آنهم شاعری زنان افغان می باشد.

روزنامه می نویسد، با وجود مشکلات و جنجال ها، بازهم شعر سرودن میان زنان در افغانستان رونق دارد. مکان تجمع آنها یک انجمن به نام: "د افغان میرمنوادبی بهیر" می باشد که بیش از صد زن و دختر جوان در آن عضویت دارند.

گردهمایی های اصلی این انجمن در کابل برگزار می شود ولی در خوست، قندهار، فراه، پکتیا، میدان وردگ و ولایت های دیگر که وضعیت امنیتی آن چندان خوب نیست فعالیت پنهانی دارد.

کریسچین ساینس مانیتوراز دیگر برنامه های نویسند گی زنان افغان نیز یاد آور شده در پایان می نویسد که با وجود پیشرفت های چند سال اخیر در افغانستان بازهم شاعری برای زنان در این کشور خطرناک پنداشته می شود.

روزنامه می نویسد که سال گذشته چندین نفر از زنان شاعر از سوی اعضای خانواده خود کشته شدند.

روزنامه به طور مثال از یک شاعر جوان عضو انجمن، د افغان میرمنو ادبی بهیر، به نام راحله مسکا نام می برد.

نامبرده پس از آن خود را آتش زد و هلاک شد که برادران وی اشعار او را دیده بر وی حمله کرده بودند.
XS
SM
MD
LG