لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۳

کمیسیون انتخابات: از میان 12 ولسوالی ناامن، امنیت 3 ولسوالی تامین شد


نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
از میان 12 ولسوالی نا امن در افغانستان، امنیت 3 ولسوالی آن از سوی نیروهای امنیتی افغان تامین و مراکز ثبت نام رای دهنده گان در آن باز شده است.

مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از نیروهای امنیتی کشور می خواهند تا همانند 3 ولسوالی که امنیت آنها تامین شده است، امنیت 9 ولسوالی باقی مانده را نیز تامین کنند.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که روند ثبت نام رای دهنده گان در کشور به طور عادی به پیش می رود:

« در اوایل 12 ولسوالی ناامن بود که خوشبختانه نیروهای امنیتی توانستند امنیت سه ولسوالی را تامین کنند و بلاخره در آنجا پروسه ثبت نام رای دهنده گان آغاز شد.
9 ولسوالی دیگر که تا حالا ما نتوانستیم که در آنها پروسه را آغاز کنیم در 4 ولسوالی آن حکومت حاکمیت ندارد که این ولسوالی ها در ولایات زابل، هلمند و همچنان غزنی موقعیت دارند و گفته می توانیم که در 2 ولسوالی هنوز هم مواد ما نرسید است که یکی آن در ولایت غزنی است و دیگرش ولسوالی چپه دره در ولایت کنر می باشد. »


آقای نور همچنان گفت که از آغاز پروسه ثبت نام رای دهنده گان در پنجم اسد سال روان تااکنون بیش از چهار صد و پنجاه هزار تن در کشور کارت رای دهی اخذ کرده اند.

به گفته آقای نور، بیش از صد هزار تن از این ثبت نام کننده ها زنها اند.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در این روند ثبت نام رای دهنده گان به افرادی کارت داده می شود که سن هژده را پوره کرده باشند، کارت قبل شان مفقود شده باشد و یاهم از خارج کشور برگشته باشند.

به اساس معلومات این کمیسیون تا حالا 390 مرکز توزیع کارت های رای دهی در کشور گشایش یافته است.

در عین حال مسوولان بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان نیز می گویند که روند توزیع کارت های رای دهی در کشور به خوبی به پیش می رود.

جانداد سپین غر رییس اجرایوی این بنیاد به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که یگانه نگرانی آنها از بابت مشکلات امنیتی و تقلب و تخلف در این روند می باشد.

وی می گوید که در مرحله اول توزیع کارت های رای دهی تخلفات چون ثبت نام افراد زیر سن، توزیع کارت در غیاب زنها به مردها و عدم تامین امنیت محلات از طرف شب از موارد بودند که سبب نگرانی آنها شده است:

« ما از بابت سطح مشارکت مردم نگرانی نداریم بخاطر که این یک پروسه تجدید ثبت نام است. از نظر امنیتی قسمی که گفته شده است از دوازه ولسوالی تا حالا مشکل امنیتی سه ولسوالی آن حل شده است که این کار نگرانی را به وجود می آورد که اگر فرصت از دست برود ما شاید نتوانیم که در این ولسوالی ها به افراد واجد شرایط کارت های رای دهی بدهیم. »

اما مسوولان امنیتی افغان به خصوص وزارت داخله بار ها گفته است که تلاش می کنند تا برگزاری انتخابات امنیت تمام ولسوالی ها را تامین کنند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان در شانزدهم ماه حمل سال 1393 برگزار شوند.

شماری از کارشناسان و مسوولان نهادهای جامعه مدنی در کشور با درنظرداشت مشکلات امنیتی و کمبود پولیس زن در مراکز توزیع کارت های رای دهی می گویند که ممکن سطح اشتراک مردم در انتخابات پیش روی کمرنگ باشد.

آنها از نهادهای مسوول می خواهند تا در این راستا بیشتر از پیش کار کنند.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG