لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۴

وزارت احیا و انکشاف دهات کار ساخت 1094 پروژه را آغاز کرد


مقام های وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان می گویند، با وجود نا امنی ها در افغانستان، توانسته اند که با حمایت مردم برنامه های انکشافی این وزارت را به شکل متوازن در کشورعملی نمایند.

ویس برمک وزیراحیا وانکشاف دهات به روز چهار شنبه دریک نشست خبری در کابل گفت که تنها در سه ماه اخیر کار ساخت بیش از یک هزار پروژه خورد و بزرگ را در ولایات کشور به مصرف مجموع حدود صد میلیون دالر آغاز کرده اند.

به گفته وی با تکمیل این پروژه ها در 34 ولایت کشور هزاران خانواده از تسهیلات مواصلاتی بهره مند خواهند شد. آقای برمک همچنان گفت که با عملی شدن این پروژه ها برای حدود 20 هزارتن زمینه اشتغال نیز فراهم خواهد شد:

« وزارت انکشاف دهات در سه ماه گذشته در مجموع قرارداد 1094 پروژه را یا امضا کردیم ویا اینکه ازطریق شورا ها منظورشده ازطریق برنامه همبستگی ملی تمویل شده مجموع این پروژه ها 94 دالرامریکایی میشود که در34 ولایت واکثریت ولسوالی ها به شکل متوازن درنظرگرفته شده امیلیون ست . »

وزیرانکشاف دهات میگوید که درمقایسه به 10 سال گذشته ، پروژه های انکشافی این وزارت ازلحاظ کیفیت ارتقا کرده وتلاش دارند تا برای حل مشکلات زیربنایی قرا و قصبات درکشوررسیدگی فوری صورت گیرد .

به سلسلهء تطبیق برنامه های انکشافی تحت برنامه همبستگی ملی ، وزیر احیا و انکشاف دهات به روز چهار شنبه قرار داد ساخت 14 پروژه انکشافی دیگر را با شرکت های خصوصی تطبیق کننده ، امضا کرد.

باز هم ویس برمک:
«14 پروژه یی که امروزامضاء میشود شامل 112 کیلومتر سرک و62 مترپل است ، هزینه مجموعی این پروژه ها 8اعشاریه 4 میلیون دالر است که این پروژه ها سرک سازی دهات ما است. »

قراراست این پروژه ها در ولایت های بدخشان، بادغیس ، فراه ، دایکندی ، کندز، بلخ ، غور، بامیان ، پروان و پنجشیرعملی گردد .

بر اساس گزارشها درسالهای اخیرهزاران پروژه انکشافی ازطریق برنامه همبستگی ملی درکشورتطبیق شده اما کارشناسان همواره ازعدم تطبیق یکسان برنامه های انکشافی حکومت انتقاد می کنند و این برنامه ها را به تناسب نیازمندی مردم ناچیزمیخوانند.

با این همه برخی از مسوولان وزارت احیا و انکشاف دهات، گسترش نا امنی و فعالیت های مسلحانه دربرخی از ولایات را چالش عمده در راستایی پیشبرد کارهای انکشافی خوانده اند .


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG