لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

انفجار در معدن آبخورک، سهل انگاری یا تخریب کاری!؟


ویدا برکی گزارشگر رادیو آزادی در کابل

دیده بان شفافیت و کارشناسان می گویند که سهل انگاری حکومت هنگام استخراج معادن، زنده گی افرادی را که در این بخش کار می کنند با خطر مرگ مواجه ساخته است.

این افراد روز دوشنبه در یک نشست خبری گفته اند، دلیل بروز حادثه در معدن آبخورک سمنگان نیز ناشی از بی توجهی مسوولان و انتشار گازات در آن معدن بوده است.

اشتراک کنندگان این نشست خبری ؛ خواهان به محاکمه کشانیدن مسوولان معدن سمنگان شده اند.

اما وزارت معادن و پطرولیم می گوید، حادثه در معدن سمنگان ناشی از انفجار موادی بوده است که توسط مخالفین جاسازی شده بود.

دریافت های ابتدایی دیده بان شفافیت افغانستان، نشان می دهد که فروریختن بخشی از معدن ذغال سنگ آبخورک ولایت سمنگان و تلفات ناشی ازآن در اثرغفلت مسوولان تصدی ذغال سنگ شمال رخ داده است .

مسوولان این نهاد می گویند، محققین این اداره معلوماتی را پس از این حادثه بدست آورده اند که احتمال دست داشتن مخالفین دولت دراین قضیه را تکذیب می کند.

جاوید نورانی یکتن ازاعضای تیم تحقیق دیده بان شفافیت روز دوشنبه در یک نشست با اشتراک شماری از نمایندگان نهاد های جامعه مدنی در کابل به خبرنگاران گفت:
« نتیجهء تحقیقی که ماداشتیم نشان می دهد که انفجار به دلیل گاز تراکم میتان صورت گرفته است، چون فیصدی آن بالارفته بود و کارگران به جای آنکه 8 نفر در داخل معدن بروند 50 نفری روان می کردند که این کار خلاف قانون است ما چندین درخواست به دولت دادیم تا تحقیق شود و رئیس تصدی ذغال سنگ شمال با تیم اش به محکمه معرفی شوند.»

هفتهء گذشته در نتیجه فرو ریختن یک بخش از معدن ذغال سنگ آبخورک ولایت سمنگان بیست و سه کارگر این معدن کشته و حدود صد تن دیگر مسموم و زخمی شدند.

در نشست دیده بان شفافیت شماری از کارمندان اسبق وزارت معادن و پطرولیم، نمایندگان نهاد های جامعه مدنی و کارشناسان، خواستار بررسی این قضیه شده اند.

آنان گفته اند که مسوولان وزارت معادن در قسمت استخراج معادن کشور از سهل انگاری کار گرفته و مسوولیت استخراج معادن به افراد غیر مسلکی واگذار شده است.

اشتراک کننده گان این نشست، هشدار داده اند که اگر به این مساله توجه نشود ممکن است در سال های آینده شاهد تلفات زیاد از افرادی باشند که در بخش استخراج معادن کار می کنند.

در پی سقوط بخشی از معدن آبخورک سمنگان، رییس جمهور کرزی به وزارت معادن دستور داد تا جهت بررسی این قضیه ،هیاتی را به آن ولایت بفرستد.

وزارت معادن وپطرولیم با رد اتهامات دیده بان شفافیت می گوید که یافته های هیات این وزارت نشان می دهد که در عقب این حادثه، دست مخالفین مسلح بوده است.

محمد رفیع صدیقی سخنگویی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی همچنان گفت که برای مصوونیت جان کارمندان معادن در کشور، یک سلسله اقدامات را روی دست گرفته شده اند .
محمد رفیع صدیقی می گوید:
«قانونی جدیدی را که انتظارتصویب آن را ازپارلمان داریم، یک فصل در آن تدوین شده که دقیقآ ازمصوونیت کارگران صحبت میکند ، ولی انتقاد های جامعه مدنی وبرخی ازکارشناسان واقعیت ندارد گزارش های امنیتی نشان می دهد که این موضوع ازسوی مخالفین برنامه ریزی شده، حلقات وابسته به کشورهای بیرونی ومخالفین هستند که می خواهند کارکرد وزارت معادن را زیرسوال ببرند.»

افغانستان از جملهء کشور های محسوب می شود که دارای معادن زیاد می باشد و چشم امید مردم و حکومت این کشور هم به عواید همین معادن وابسته است .

مقام های افغان می گویند که در سال های آینده با استخراج معادن چون مس عینک، آهن حاجی گگ و نفت شمال یک بخش اعظم عواید کشور از همین منابع تمویل خواهد شد.

اما متخصصین می گویند که اگر کار استخراج این معادن مانند گذشته به افراد غیر مسلکی سپرده شود، نمی توان به عواید بدست آمده از این مدرک بسیار مطمین بود.
XS
SM
MD
LG