لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۲

حسن روحانی:هیچ کشوری نباید اسلحه اتومی داشته باشد


حسن روحانی رییس جمهور ایران
حسن روحانی رییس جمهور ایران
رییس جمهور ایران حسن روحانی دیروز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرده و تاکید نمود که هیچ کشوری نباید اسلحه اتومی داشته باشد.

رییس جمهور ایران حسن روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت:

« هیچ ملتی نباید سلاح هسته یی داشته باشد. هیچ دست پاکی برای در اختیار داشتن این سلاح های ناپاک وجود ندارد.»

روحانی دیروز در مجلس مجمع عمومی سازمان ملل که در آن خلع سلاح اتومی مطرح بود، صحبت کرد.

روحانی که کشورش از سوی غرب متهم است که می خواهد اسلحه اتومی تولید کند از اسراییل هم خواست که سلاح های هسته یی خود را تحت کنترول جامعه بین المللی قرار بدهد.

« اسراییل به عنوان تنها غیر عضو پیمان عدم اشاعه هسته یی در این منطقه باید بدون هیچگونه تاخیری به این معاهده بپیوندد.»

اسراییل هیچگاه رسماً تصدیق نکرده است که اسلحه اتومی دارد و ایران هم ادعا ها را که گویا در شعاع برنامه های اتومی خود می خواهد اسلحه اتومی تولید کند، رد می کند.

روحانی در یک زمانی در این مورد صحبت می کرد که هیات ایران برای مذاکره با کشور های غربی در رابطه با برنامه های اتومی این کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد آماده گی می گرفت.

شب گذشته وزیر خارجه ایران جواد ظریف با جان کری وزیر خارجه امریکا و وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در گروه 5 جمع یک قدرت های جهانی ملاقات کرد.

از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 این بلند سویه ترین ملاقات بین ایران و ایالات متحده می باشد.

روحانی همچنان گفته است که معامله در مورد برنامه های اتومی این کشور در ظرف سه تا شش ماه ممکن می باشد. او در صحبت با روزنامه واشنگتن پوست گفته است در مورد ایجاد توافق در رابطه با برنامه های اتومی ایران از حمایت کامل رهبر روحانی ایران آیت الله علی خامنه ای بهره مند می باشد.

مجلس پنج جمع یک را با ایران، رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا کاترین اشتون میزبانی می کرد.

وزیر خارجه ایران در صفحه تویتر خود گفته است برای حل موضوع اتومی ایران یک فرصت تاریخی میسر شده است، بشرطی که قدرت های جهانی خود را با خط مش نو ایران تطابق بدهند.
XS
SM
MD
LG