لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

افغان ها: عاملین قتل 5 هزار افغان باید محاکمه شوند


صد ها تن بخاطر قربانیانی که از سوی رژیم کمونیستی وقت در افغانستان کشته اند در کابل نماز جنازه غایبانه ادا کردند.

شرکت کنندگان همایش در حالی که تصاویراز قربانیان شان با خود داشتند، خواهان محاکمه عاملین این جنایات به شمول اسد الله سروری رییس اداره (اگسا) حکومت کمونیستی شدند.

این گردهمایی به روز جمعه از سوی جمعیت اصلاح و نهاد جوانان مسلمان افغانستان به شرکت صد ها تن از وارثین قربانیان و نمایندگان ولایات در کابل برگزار گردید.

شرکت کنندگان این همایش بخاطر کسانی که از سوی حکومت کمونیستی در افغانستان کشته شده اند نماز جنازه غایبانه ادا کرده و قطعنامهء را نیز صادر نمودند.

ضیاالله شفیق یکی از شرکت کنندگان این همایش بخشی از قطعنامه را چنین بخوانش گرفت:

« ما از ارگان های عدلی و قضایی می خواهیم تا عاملین این جنایات را به پای محاکمه کشانیده و از شورای ملی تقاضا داریم که از فعالیت کمونیست ها در پست های دولتی جلوگیری نموده و مانع خروج شان از کشور شوند.»

وارثین قربانیان خواهان منع شرکت کسانی در بحث ها از طریق رسانه ها شده اند که در رژیم کمونیستی فعالیت می کردند.

لوی څارنوالی هالند هفته گذشته لست پنج هزار از قربانیان را منتشر کرد که از سوی اداره اگسا در زمان حکومت کمونیستی در افغانستان کشته شده اند.

چند روز پس از نشر این گزارش، حکومت افغانستان تصمیم گرفت تا به تاریخ هشت ماه میزان مراسم فاتحه خوانی برای این قربانیان را برگزار کند و یک منار را به یاد بود از کشته شدگان اعمار نماید.

رییس جمهور کرزی همچنان دستور داده است تا در این روز بیرق افغانستان در داخل و خارج از کشور به حالت نیمه بر افراشته باشد.

شماری از وارثین قربانیان می گویند که اسمای خانواده های شان در لست پنج هزار نفری که از سوی لوی څارنوالی هالند منتشر شده است دریافت کرده اند.

دو تن از خانواده های قربانیان می گویند که اعضای خانواده های شان به بسیار بی رحمی در نیمه های شب از خانه بیرون کشیده شده اند:

« در دوران حفیظ الله امین ما خرد بودیم که پدرم را از راه وظیفه اش بردند در لست که منتشر شده نامش بود بسیار مشکلات را سپری کردیم در چند سال گذشته.
پدرم را از خانه نیم شب بود که بردند پدر من سید بود تا امروز از او خبری نیست این ظالمان و کمونیستان بردنش و تا امروز احوال اش نیست.»


شرکت کنندگان همایش ادعا کردند که بر علاوه لست نشر شده از سوی څارنوالی هالند، 12000 نفر دیگر نیز به گونه دسته جمعی در زمان نور محمد تره کی به قتل رسیده که لست آن در زمان حفیظ الله امین افشا گردیده بود.

وارثین قربانیان از کسانی نیز انتقاد کردند که سالروز کشته شدن مقامات کمونیستی را به تجلیل گرفته و از آنان به نیکی یاد بود می کنند.

جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG