لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۳

کودک نابغهء افغان برای صنوف 12 ساینس تدریس می کند


کودکان در سن هشت سالگی بطور عموم علاقه به سامان بازی و سرگرمی های مختلف کودکانه شان دارند ولی امیر جان 8 ساله در قندهار کتاب های ساینسی، سیاسی و اجتماعی می خواند.

امیرجان 8 ساله که به لسان های دری، پشتو، عربی و انگلیسی خیلی مسلط صحبت می کند شاگرد صنف پنجم لیسه احمد شاه بابا در قندهار است.

امیرجان به شاگردان صنف دوازدهم مضامین ساینسی و ریاضی درس میدهد می گوید:

« من می توانم مضامین ساینسی، اجتماعی، سیاسی و انگلیسی را نزد خود خوانده و بیاموزم این مضامین برایم آسان اند. همچنان می توانم همین مضامین را به شاگردان بالاتر از صنف خودم تدریس نمایم. »

امیرجان باشنده هلمند بوده که از سه سال به اینسو در قندهار مصروف درس خواندن است.

مقام ها در قندهار هیچ نوع سهولتی را برای این کودک در نظر نگرفته اند و وی بنابر نبود لیلیه در یک خانه کرایی زندگی می کند.

اسد الله سرمعلم لیسه احمدشاه بابا، فهم و دانش امیرجان را ستایش کرده می گوید وی قادر به تدریس شاگران صنف دوازدهم است ولی برای اینکه وی بتواند رسماً معلم شود باید تحصیلات اش را به پایان برساند:

« بلی او می تواند تدریس کند ولی رسماً نه چراکه معلمین ما همه لیسانسه اند و امیر جان باید تحصیلات اش را به پایان برساند تا معلم رسمی شود ولی وی در هنگام فراغت به شاگردان صنف های بالاتر از خود داوطلبانه تدریس می کند. »

احتمال موجودیت صدها کودک دیگر با استعداد همچو امیرجان در دیگر نقاط افغانستان می رود که باید مورد تشویق قرار بگیرند و مواقع بهتر آموزش برایشان میسر گردد.
XS
SM
MD
LG