لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۸

بن بست موجود بین جمهوریخواهان و دموکرات ها در امریکا پایان یافت


مجلس سنا و کانگرس امریکا رای دادند که به ناتوانی مالی حکومت امریکا برای باز نمودن ادارات این کشور که قسما از 16 روز به اینسو مسدود می باشند، خاتمه دهند.

مجلس نماینده گان که اکثریت را در آن جمهوریخواهان تشکیل می دهد دیروز به طرفداری این اقدامات رای داد. قبل از آن مجلس سنا که حزب حاکم دموکرات در آن اکثریت دارد، این اقدامات را تصدیق نموده بود.

بعد از هفته ها رکود سیاسی و تقاضاهای پیهم جمهوریخواهان برای تغییر در قانون اصلاح سیستم صحی، بالاخره مجلس نماینده گان بطرفداری اقداماتی رای داد که به ناتوانی پرداخت حکومت این کشور خاتمه داده شود.

قانون اصلاحات سیستم صحی بدون تغییر باقی ماند، اما جمهوریخواهان گفته اند که در بحث ها در مورد بودجه امریکا در مورد این قانون دوباره بحث می کنند.

اعضای کانگرس تا هشت و نیم صبح به وقت کابل مهلت داشتند که در مورد معیار 16 عشاریه هفت ترلیون دالر قرضه های امریکا تصمیم بگیرد، در غیر آن حکومت صلاحیت قانونی برای بدست آوردن قرض ها را از دست میداد و نمی توانست وظایف حکومتی را بجا آورد.

اما قانون تصویب شده یک راه حل موقت می باشد . به اساس آن مصارف حکومت تا 15 جنوری و صلاحیت قرض گیری حکومت تا هفت فبروری تمدید می شود.

در جریان مسدود شدن ادارات دولتی ده ها هزار کارمندان فدرالی به رخصتی بی معاش فرستاده شده بودند.

رییس جمهور اوباما با تصویب این سند در یک کنفرانس خبری کوتاه از اعضای کانگرس برای رسیدن به این توافق سپاسگذاری نموده گفت، زمان آن رسیده که اعتماد مردم امریکا دوباره جلب شود.
بارک اوباما گفت:
"من می خواهم از رهبران هردو حزب برای رسیدن به این مرحله سپاسگذاری کنم. وقتی که این موافقت به میز من برسد ، فورا آن را امضا خواهم کرد. ما بصورت فوری باز نمودن ادارات دولتی را آغازخواهیم کرد و ما پاک کردن این ابر بی اعتمادی را شروع کرده و این فشار را از بالای تجار و مردم امریکا دور خواهیم کرد."

رییس جمهور اوباما افزود هنوز کار زیاد در پیش است از جمله جلب دوباره اعتماد مردم امریکا که در چند هفته گذشته از دست رفته بود.

رییس صندوق وجهی بین المللی کرستین لاگارد از این اقدام استقبال کرد. او قبلا هشدار داده بود که رکود سیاسی در امریکا به اقتصاد جهانی ضربه خواهد زد.

رییس بانک جهانی جیم یونگ کیم گفت که اقتصاد جهانی از یک مصیبت بالقوه نجات پیدا کرد.
XS
SM
MD
LG